Social redovisning för en hållbar framtid? – en studie av Ericsson, H&M och Swedish Match
(2003)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Den ökade förekomsten av etisk rapportering kan ses som en följd av samhällets ökade fokus på en hållbar utveckling. Det finns olika teorier om motiven bakom redovisning av etisk information, däribland 4N-typologin samt legitimitets- och intressentteorin. Dessa angreppssätt bygger på förekomsten av kommunikation mellan företaget och dess omvärld. Hur detta i realiteten sker behandlas av ytterligare en teori på området, Media Agenda Setting Theory. Våra företags sociala rapportering förefaller kunna förklaras med olika motiv ur 4N-typologin. Den sociala redovisningen förekommer också som en följd av legitimerande strategier, ibland i proaktivt syfte och stundvis som ett svar på medial uppmärksamhet. Det är emellertid oklart i vilken... (More)
- Den ökade förekomsten av etisk rapportering kan ses som en följd av samhällets ökade fokus på en hållbar utveckling. Det finns olika teorier om motiven bakom redovisning av etisk information, däribland 4N-typologin samt legitimitets- och intressentteorin. Dessa angreppssätt bygger på förekomsten av kommunikation mellan företaget och dess omvärld. Hur detta i realiteten sker behandlas av ytterligare en teori på området, Media Agenda Setting Theory. Våra företags sociala rapportering förefaller kunna förklaras med olika motiv ur 4N-typologin. Den sociala redovisningen förekommer också som en följd av legitimerande strategier, ibland i proaktivt syfte och stundvis som ett svar på medial uppmärksamhet. Det är emellertid oklart i vilken utsträckning och med vilket tidsperspektiv redovisning och medial uppmärksamhet korrelerar. Vidare kan prioriterandet av vissa intressenter medföra att det vid vissa tillfällen lämnas mer eller mindre socialrelaterad information. Vad beträffar våra fallföretag ser vi att den sociala redovisningen samvarierar med vissa kontextuella variabler, som till exempel tidpunkt, företagsstorlek och strategi. Vi har förtydligat vår förklaring av social redovisning i en översiktlig modell, innefattade 6 T:n. Dessa är: Typ, Tema, Tidpunkt, Tillstånd, Tillvaro och Tillämpare. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1351552
- author
- Lundholm, Susanne ; Permsjö, Johanna and Berggren, Karin
- supervisor
- organization
- year
- 2003
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- legitimitet, intressent, motiv, media, social redovisning, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1351552
- date added to LUP
- 2003-06-11 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 14:42:31
@misc{1351552, abstract = {{Den ökade förekomsten av etisk rapportering kan ses som en följd av samhällets ökade fokus på en hållbar utveckling. Det finns olika teorier om motiven bakom redovisning av etisk information, däribland 4N-typologin samt legitimitets- och intressentteorin. Dessa angreppssätt bygger på förekomsten av kommunikation mellan företaget och dess omvärld. Hur detta i realiteten sker behandlas av ytterligare en teori på området, Media Agenda Setting Theory. Våra företags sociala rapportering förefaller kunna förklaras med olika motiv ur 4N-typologin. Den sociala redovisningen förekommer också som en följd av legitimerande strategier, ibland i proaktivt syfte och stundvis som ett svar på medial uppmärksamhet. Det är emellertid oklart i vilken utsträckning och med vilket tidsperspektiv redovisning och medial uppmärksamhet korrelerar. Vidare kan prioriterandet av vissa intressenter medföra att det vid vissa tillfällen lämnas mer eller mindre socialrelaterad information. Vad beträffar våra fallföretag ser vi att den sociala redovisningen samvarierar med vissa kontextuella variabler, som till exempel tidpunkt, företagsstorlek och strategi. Vi har förtydligat vår förklaring av social redovisning i en översiktlig modell, innefattade 6 T:n. Dessa är: Typ, Tema, Tidpunkt, Tillstånd, Tillvaro och Tillämpare.}}, author = {{Lundholm, Susanne and Permsjö, Johanna and Berggren, Karin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Social redovisning för en hållbar framtid? – en studie av Ericsson, H&M och Swedish Match}}, year = {{2003}}, }