Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Innefattas servicesektorn av en exkluderande praktik? (O)tillgängligt för människor med funktionshinder

Bertilsson, Jessica (2006)
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Uppsatsen redovisar en studie med utgångspunkt i frågeställningarna: Hur påverkar aktörer i serviceverksamheter inkludering och exkludering av kunder? Vad finns det för materiella och immateriella barriärer som påverkar tillgänglighet för faktiska och presumtiva kunder med funktionshinder? Syftet med undersökningen är att söka svar på vilka attityder och föreställningar som finns i verksamheter som ingår i servicebranschen och på vad sätt särskiljande eller exkluderande praktiker existerar för potentiella besökare med någon form av funktionshinder. Avsikten är även att undersöka huruvida aktörer i verksamheter har inverkan på materiella och immateriella barriärer som bidrar till att minska tillgängligheten. Syftet är således att undersöka... (More)
Uppsatsen redovisar en studie med utgångspunkt i frågeställningarna: Hur påverkar aktörer i serviceverksamheter inkludering och exkludering av kunder? Vad finns det för materiella och immateriella barriärer som påverkar tillgänglighet för faktiska och presumtiva kunder med funktionshinder? Syftet med undersökningen är att söka svar på vilka attityder och föreställningar som finns i verksamheter som ingår i servicebranschen och på vad sätt särskiljande eller exkluderande praktiker existerar för potentiella besökare med någon form av funktionshinder. Avsikten är även att undersöka huruvida aktörer i verksamheter har inverkan på materiella och immateriella barriärer som bidrar till att minska tillgängligheten. Syftet är således att undersöka särskiljande och exkluderande praktiker i servicemötet i förhållande till begreppen tillgänglighet och funktionshinder. För detta syfte har en kvalitativt präglad metod använts med intervjuer och frågeformulär. Även observationer har utförts. Uppsatsens viktigaste tolkning är att det existerar en särskiljande och exkluderande praktik inom servicebranschens verksamheter gentemot faktiska och presumtiva kunder. Orsaken till detta är främst brist på kunskap om skilda behov hos individer med funktionshinder. Även brist på reflektion och att exkuderingspraktiken osynliggörs har betydelse. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Bertilsson, Jessica
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
servicemöte, tillgänglighet, funktionshinder, särskiljande och exkluderande praktik., Tourism, Turism, Care and help to handicapped, Handikappade, vård och rehabilitering
language
Swedish
id
1353012
date added to LUP
2006-06-16 00:00:00
date last changed
2018-10-18 09:56:07
@misc{1353012,
  abstract     = {{Uppsatsen redovisar en studie med utgångspunkt i frågeställningarna: Hur påverkar aktörer i serviceverksamheter inkludering och exkludering av kunder? Vad finns det för materiella och immateriella barriärer som påverkar tillgänglighet för faktiska och presumtiva kunder med funktionshinder? Syftet med undersökningen är att söka svar på vilka attityder och föreställningar som finns i verksamheter som ingår i servicebranschen och på vad sätt särskiljande eller exkluderande praktiker existerar för potentiella besökare med någon form av funktionshinder. Avsikten är även att undersöka huruvida aktörer i verksamheter har inverkan på materiella och immateriella barriärer som bidrar till att minska tillgängligheten. Syftet är således att undersöka särskiljande och exkluderande praktiker i servicemötet i förhållande till begreppen tillgänglighet och funktionshinder. För detta syfte har en kvalitativt präglad metod använts med intervjuer och frågeformulär. Även observationer har utförts. Uppsatsens viktigaste tolkning är att det existerar en särskiljande och exkluderande praktik inom servicebranschens verksamheter gentemot faktiska och presumtiva kunder. Orsaken till detta är främst brist på kunskap om skilda behov hos individer med funktionshinder. Även brist på reflektion och att exkuderingspraktiken osynliggörs har betydelse.}},
  author       = {{Bertilsson, Jessica}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Innefattas servicesektorn av en exkluderande praktik? (O)tillgängligt för människor med funktionshinder}},
  year         = {{2006}},
}