Utbildningsverksamhet i maktens tjänst : en kritisk analys av utbildningens betydelse i vårt samtida samhälle
(2003)Education
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Inom socialtjänsten används yrkesinriktad utbildning för långtidsarbetslösa människor, trots att de inte är efterfrågade på arbetsmarknaden. De erhåller försörjningsstöd och får ofta detta villkorat med en motprestation, t ex deltagande i en yrkesutbildning. Samtidigt finns det ett stort antal människor som har både gymnasieutbildning och yrkeserfarenhet, och får sägas stå närmare arbetsmarknaden men är ändå arbetslösa. Utbildning tilldelas idag uppgiften att lösa alla möjliga problem i samhället, och en del problem där arbetsorienterad utbildning används är kanske inte arbetsrelaterade. De kanske inte ens är problem. Syfte: Syftet är att undersöka vilken betydelse utbildning har i vårt samtida samhälle. Metod: Analysen av den... (More)
- Bakgrund: Inom socialtjänsten används yrkesinriktad utbildning för långtidsarbetslösa människor, trots att de inte är efterfrågade på arbetsmarknaden. De erhåller försörjningsstöd och får ofta detta villkorat med en motprestation, t ex deltagande i en yrkesutbildning. Samtidigt finns det ett stort antal människor som har både gymnasieutbildning och yrkeserfarenhet, och får sägas stå närmare arbetsmarknaden men är ändå arbetslösa. Utbildning tilldelas idag uppgiften att lösa alla möjliga problem i samhället, och en del problem där arbetsorienterad utbildning används är kanske inte arbetsrelaterade. De kanske inte ens är problem. Syfte: Syftet är att undersöka vilken betydelse utbildning har i vårt samtida samhälle. Metod: Analysen av den sociala praktiken utbildning sker, med hjälp av grammatisk och diskursiv textanalys, dialektiskt i sitt samhälleliga sammanhang. Resultat: Utbildning tilldelas i en ökande omfattning en instrumentell karaktär. Den fungerar som ett politiskt verktyg för den ekonomiska och politiska makten i deras strävan att forma samhället, och dess medlemmar, i överensstämmelse med sina egna intressen. Nyckelord: Utbildning, livslångt lärande, Gymnasiekommittén, EU. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1356615
- author
- Hallberg, Bengt
- supervisor
- organization
- year
- 2003
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Pedagogy and didactics, Pedagogik, didaktik
- language
- Swedish
- id
- 1356615
- date added to LUP
- 2004-11-08 00:00:00
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:00
@misc{1356615, abstract = {{Bakgrund: Inom socialtjänsten används yrkesinriktad utbildning för långtidsarbetslösa människor, trots att de inte är efterfrågade på arbetsmarknaden. De erhåller försörjningsstöd och får ofta detta villkorat med en motprestation, t ex deltagande i en yrkesutbildning. Samtidigt finns det ett stort antal människor som har både gymnasieutbildning och yrkeserfarenhet, och får sägas stå närmare arbetsmarknaden men är ändå arbetslösa. Utbildning tilldelas idag uppgiften att lösa alla möjliga problem i samhället, och en del problem där arbetsorienterad utbildning används är kanske inte arbetsrelaterade. De kanske inte ens är problem. Syfte: Syftet är att undersöka vilken betydelse utbildning har i vårt samtida samhälle. Metod: Analysen av den sociala praktiken utbildning sker, med hjälp av grammatisk och diskursiv textanalys, dialektiskt i sitt samhälleliga sammanhang. Resultat: Utbildning tilldelas i en ökande omfattning en instrumentell karaktär. Den fungerar som ett politiskt verktyg för den ekonomiska och politiska makten i deras strävan att forma samhället, och dess medlemmar, i överensstämmelse med sina egna intressen. Nyckelord: Utbildning, livslångt lärande, Gymnasiekommittén, EU.}}, author = {{Hallberg, Bengt}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Utbildningsverksamhet i maktens tjänst : en kritisk analys av utbildningens betydelse i vårt samtida samhälle}}, year = {{2003}}, }