Datorn som hjälpare eller stjälpare : om användarkompetens i arbetslivet
(2002)Education
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Idag möter vi datorer nästan överallt, inte minst arbetslivet är i hög grad datoriserat, och tyngdpunkten ligger ofta på tekniken i sig. Mina egna erfarenheter tyder på att flera olika delar påverkar ett effektivt och stimulerande datoranvändande - dvs vår användarkompetens. Det föll sig naturligt att lägga upp arbetet som en litteraturstudie. Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera faktorer som påverkar användande och användarkompetens för att diskutera hur de sistnämnda kan utvecklas och optimeras. Metod: Ett brett sökande av litteratur med hjälp av sökmotorer, bibliotekskataloger mm ledde till en stor mängd material där relevant och vetenskapligt inriktad litteratur utvaldes. Resultat: Effektivare användande och hög... (More)
- Bakgrund: Idag möter vi datorer nästan överallt, inte minst arbetslivet är i hög grad datoriserat, och tyngdpunkten ligger ofta på tekniken i sig. Mina egna erfarenheter tyder på att flera olika delar påverkar ett effektivt och stimulerande datoranvändande - dvs vår användarkompetens. Det föll sig naturligt att lägga upp arbetet som en litteraturstudie. Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera faktorer som påverkar användande och användarkompetens för att diskutera hur de sistnämnda kan utvecklas och optimeras. Metod: Ett brett sökande av litteratur med hjälp av sökmotorer, bibliotekskataloger mm ledde till en stor mängd material där relevant och vetenskapligt inriktad litteratur utvaldes. Resultat: Effektivare användande och hög användarkompetens kan uppnås genom en rad åtgärder, t ex att tekniken görs stabilare, systems och programs användbarhet värderas lika högt som funktionalitet, verksamheter inlemmar datorerna i organisationen, användarutbildningen blir pedagogiskt utformad med användaren i centrum. Det är viktigt att andra discipliner bryter in på området Human-Computer Interaction som idag huvudsakligen är tekniskt influerad och dominerad. Många frågeställningar måste undersökas eller undersökas närmare för att lämna ytterligare bidrag till användande och användarkompetens. Nyckelord: datoranvändande, användbarhet, användarkompetens, användare, kompetensutveckling, utbildning, ledarskap, individ - dator, program, gränssnitt, produktivitet, HCI (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1356724
- author
- Löfquist, Ia
- supervisor
- organization
- year
- 2002
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Pedagogy and didactics, Pedagogik, didaktik
- language
- Swedish
- id
- 1356724
- date added to LUP
- 2004-11-08 00:00:00
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:00
@misc{1356724, abstract = {{Bakgrund: Idag möter vi datorer nästan överallt, inte minst arbetslivet är i hög grad datoriserat, och tyngdpunkten ligger ofta på tekniken i sig. Mina egna erfarenheter tyder på att flera olika delar påverkar ett effektivt och stimulerande datoranvändande - dvs vår användarkompetens. Det föll sig naturligt att lägga upp arbetet som en litteraturstudie. Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera faktorer som påverkar användande och användarkompetens för att diskutera hur de sistnämnda kan utvecklas och optimeras. Metod: Ett brett sökande av litteratur med hjälp av sökmotorer, bibliotekskataloger mm ledde till en stor mängd material där relevant och vetenskapligt inriktad litteratur utvaldes. Resultat: Effektivare användande och hög användarkompetens kan uppnås genom en rad åtgärder, t ex att tekniken görs stabilare, systems och programs användbarhet värderas lika högt som funktionalitet, verksamheter inlemmar datorerna i organisationen, användarutbildningen blir pedagogiskt utformad med användaren i centrum. Det är viktigt att andra discipliner bryter in på området Human-Computer Interaction som idag huvudsakligen är tekniskt influerad och dominerad. Många frågeställningar måste undersökas eller undersökas närmare för att lämna ytterligare bidrag till användande och användarkompetens. Nyckelord: datoranvändande, användbarhet, användarkompetens, användare, kompetensutveckling, utbildning, ledarskap, individ - dator, program, gränssnitt, produktivitet, HCI}}, author = {{Löfquist, Ia}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Datorn som hjälpare eller stjälpare : om användarkompetens i arbetslivet}}, year = {{2002}}, }