Lärande ett arbetslivsdilemma - läroprocesser bundna till interaktionen i arbetsprojektknutna nätverk
(2004)Education
- Abstract (Swedish)
- Studien grundar sig i den fenomenografiska ansatsen och avser att analysera fenomenet läroprocesser i arbetslivet. De aspekter, som analyserats är makt, nätverk och rum för lärande. Den teoretiska referensramen har sin utgångspunkt i Knud Illeris triangulära modell för det läroteoretiska spänningsfältet, vilken baseras på kognition, psykodynamik och samhällelighet. Det empiriska materialet bygger på fyra intervjuer med konsulter inom sektorn för samhällsplanering. Mera specifikt - de beskriver sitt arbete med miljökonsekvensanalyser och kommunikation och relation inom den egna organisationen samt till uppdragsgivare och de myndigheter, som är uppdragens resultatmottagare. I studien ses dessa relationer som definierade med inte fast... (More)
- Studien grundar sig i den fenomenografiska ansatsen och avser att analysera fenomenet läroprocesser i arbetslivet. De aspekter, som analyserats är makt, nätverk och rum för lärande. Den teoretiska referensramen har sin utgångspunkt i Knud Illeris triangulära modell för det läroteoretiska spänningsfältet, vilken baseras på kognition, psykodynamik och samhällelighet. Det empiriska materialet bygger på fyra intervjuer med konsulter inom sektorn för samhällsplanering. Mera specifikt - de beskriver sitt arbete med miljökonsekvensanalyser och kommunikation och relation inom den egna organisationen samt till uppdragsgivare och de myndigheter, som är uppdragens resultatmottagare. I studien ses dessa relationer som definierade med inte fast strukturerade nätverk. Relationerna inom nätverken ger i studien tecken på vilka möjligheter och begränsningar, som finns för konsulternas läroprocesser i ett arbetsprojekt. Hur interaktionen i nätverken påverkar lärosituationen i ett arbetsprojekt återspeglas i vilka läroprocesser som möjligen sker. Detta avspeglar i sin tur ett läroteoretiskt dilemma i arbetslivet. Nyckelord: Nätverk, makt, samhällelighet, rum för lärande, läroprocess, fenomenografi, Illeris, miljö, konsult, spänningsfält, Lefebvre (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1356944
- author
- Börebäck, Kristina
- supervisor
- organization
- year
- 2004
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Pedagogy and didactics, Pedagogik, didaktik
- language
- Swedish
- id
- 1356944
- date added to LUP
- 2004-11-08 00:00:00
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:00
@misc{1356944, abstract = {{Studien grundar sig i den fenomenografiska ansatsen och avser att analysera fenomenet läroprocesser i arbetslivet. De aspekter, som analyserats är makt, nätverk och rum för lärande. Den teoretiska referensramen har sin utgångspunkt i Knud Illeris triangulära modell för det läroteoretiska spänningsfältet, vilken baseras på kognition, psykodynamik och samhällelighet. Det empiriska materialet bygger på fyra intervjuer med konsulter inom sektorn för samhällsplanering. Mera specifikt - de beskriver sitt arbete med miljökonsekvensanalyser och kommunikation och relation inom den egna organisationen samt till uppdragsgivare och de myndigheter, som är uppdragens resultatmottagare. I studien ses dessa relationer som definierade med inte fast strukturerade nätverk. Relationerna inom nätverken ger i studien tecken på vilka möjligheter och begränsningar, som finns för konsulternas läroprocesser i ett arbetsprojekt. Hur interaktionen i nätverken påverkar lärosituationen i ett arbetsprojekt återspeglas i vilka läroprocesser som möjligen sker. Detta avspeglar i sin tur ett läroteoretiskt dilemma i arbetslivet. Nyckelord: Nätverk, makt, samhällelighet, rum för lärande, läroprocess, fenomenografi, Illeris, miljö, konsult, spänningsfält, Lefebvre}}, author = {{Börebäck, Kristina}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Lärande ett arbetslivsdilemma - läroprocesser bundna till interaktionen i arbetsprojektknutna nätverk}}, year = {{2004}}, }