Varats oundvikliga reservation : memorandum om livslångt lärande : en diskursanalys
(2002)Education
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: I Memorandum om livslångt lärande formulerar EU behovet av ett anpassat europeiskt utbildningssystem som skall möta kunskapssamhällets nya krav på medborgaren. Syfte: Att undersöka vad livslångt lärande innebär för individen som numera får ett marknadsvärde genom sin kunskap och kompetens. Även att ta reda på om livslångt lärande bidrar till att övervinna rådande utbildningsklyftor. Metod: Diskursanalysen genomförs utifrån ett hermeneutiskt-feministiskt perspektiv vilket här innebär en kritisk tolkning av Memorandum om livslångt lärande. Resultat: Genom EU:s utbildningsstrategi som har sin förankring i det livslånga lärandet etableras en kompetensideologi som gör individen till föremål för marknadens behov av humankapital.... (More)
- Bakgrund: I Memorandum om livslångt lärande formulerar EU behovet av ett anpassat europeiskt utbildningssystem som skall möta kunskapssamhällets nya krav på medborgaren. Syfte: Att undersöka vad livslångt lärande innebär för individen som numera får ett marknadsvärde genom sin kunskap och kompetens. Även att ta reda på om livslångt lärande bidrar till att övervinna rådande utbildningsklyftor. Metod: Diskursanalysen genomförs utifrån ett hermeneutiskt-feministiskt perspektiv vilket här innebär en kritisk tolkning av Memorandum om livslångt lärande. Resultat: Genom EU:s utbildningsstrategi som har sin förankring i det livslånga lärandet etableras en kompetensideologi som gör individen till föremål för marknadens behov av humankapital. Livslångt lärande skänker det humanistiska bildningsidealet minimal uppmärksamhet och rådande maktförhållanden befästas genom dominanta krafter inom ekonomi och teknik. En ny "digital klyfta" håller på att etableras. Nyckelord: Kunskapssamhälle, aktiv medborgare, ekonomi, teknik, livslångt lärande, feminism, etik. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1357199
- author
- Olsson, Beate
- supervisor
- organization
- year
- 2002
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Pedagogy and didactics, Pedagogik, didaktik
- language
- Swedish
- id
- 1357199
- date added to LUP
- 2004-11-08 00:00:00
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:01
@misc{1357199, abstract = {{Bakgrund: I Memorandum om livslångt lärande formulerar EU behovet av ett anpassat europeiskt utbildningssystem som skall möta kunskapssamhällets nya krav på medborgaren. Syfte: Att undersöka vad livslångt lärande innebär för individen som numera får ett marknadsvärde genom sin kunskap och kompetens. Även att ta reda på om livslångt lärande bidrar till att övervinna rådande utbildningsklyftor. Metod: Diskursanalysen genomförs utifrån ett hermeneutiskt-feministiskt perspektiv vilket här innebär en kritisk tolkning av Memorandum om livslångt lärande. Resultat: Genom EU:s utbildningsstrategi som har sin förankring i det livslånga lärandet etableras en kompetensideologi som gör individen till föremål för marknadens behov av humankapital. Livslångt lärande skänker det humanistiska bildningsidealet minimal uppmärksamhet och rådande maktförhållanden befästas genom dominanta krafter inom ekonomi och teknik. En ny "digital klyfta" håller på att etableras. Nyckelord: Kunskapssamhälle, aktiv medborgare, ekonomi, teknik, livslångt lärande, feminism, etik.}}, author = {{Olsson, Beate}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Varats oundvikliga reservation : memorandum om livslångt lärande : en diskursanalys}}, year = {{2002}}, }