Organisationsutveckling i praktiken : en komparativ fallstudie
(2002)Education
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Förändringsarbete i en organisation kan bidra till olika nivåer av lärande. Vilken sorts lärande det blir är styrt av flera faktorer. Två parallella organisationer har använt sig av samma metod vid genomförandet av sina respektive förändringsprojekt. Uppsatsen granskar organisationernas processer och läranderesultat. Syfte: Syftet med uppsatsen är att (1) beskriva och (2) jämföra hur ett förändringsprojekt i två organisationer i försäljnings- och servicebranschen planerats och upplevts av såväl ledning som medarbetare samt (3) dra slutsatser ur de insamlade materialet beträffande det lärande som kan sägas ha ägt rum bland de inblandade och vad det kan ha för konsekvenser för deras fortsatta arbete. Metod: Undersökningen... (More)
- Bakgrund: Förändringsarbete i en organisation kan bidra till olika nivåer av lärande. Vilken sorts lärande det blir är styrt av flera faktorer. Två parallella organisationer har använt sig av samma metod vid genomförandet av sina respektive förändringsprojekt. Uppsatsen granskar organisationernas processer och läranderesultat. Syfte: Syftet med uppsatsen är att (1) beskriva och (2) jämföra hur ett förändringsprojekt i två organisationer i försäljnings- och servicebranschen planerats och upplevts av såväl ledning som medarbetare samt (3) dra slutsatser ur de insamlade materialet beträffande det lärande som kan sägas ha ägt rum bland de inblandade och vad det kan ha för konsekvenser för deras fortsatta arbete. Metod: Undersökningen genomfördes i form av en komparativ fallstudie. Kvalitativa data har inhämtats från intervjuer och dokument. Resultat: Båda organisationerna genomförde förändringar vilka medförde olika sorters lärande. Lärandets nivå påverkades av respektive organisations inre och yttre faktorer. En lärande organisation strävar efter att uppnå jämvikt mellan att genomföra single-loop och double-loop. Nyckelord: Organisationskultur, organisationsutveckling, förändringsarbete, lärande (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1357207
- author
- Helander, Lena and Rahm, Johanna
- supervisor
- organization
- year
- 2002
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Pedagogy and didactics, Pedagogik, didaktik
- language
- Swedish
- id
- 1357207
- date added to LUP
- 2004-11-08 00:00:00
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:01
@misc{1357207, abstract = {{Bakgrund: Förändringsarbete i en organisation kan bidra till olika nivåer av lärande. Vilken sorts lärande det blir är styrt av flera faktorer. Två parallella organisationer har använt sig av samma metod vid genomförandet av sina respektive förändringsprojekt. Uppsatsen granskar organisationernas processer och läranderesultat. Syfte: Syftet med uppsatsen är att (1) beskriva och (2) jämföra hur ett förändringsprojekt i två organisationer i försäljnings- och servicebranschen planerats och upplevts av såväl ledning som medarbetare samt (3) dra slutsatser ur de insamlade materialet beträffande det lärande som kan sägas ha ägt rum bland de inblandade och vad det kan ha för konsekvenser för deras fortsatta arbete. Metod: Undersökningen genomfördes i form av en komparativ fallstudie. Kvalitativa data har inhämtats från intervjuer och dokument. Resultat: Båda organisationerna genomförde förändringar vilka medförde olika sorters lärande. Lärandets nivå påverkades av respektive organisations inre och yttre faktorer. En lärande organisation strävar efter att uppnå jämvikt mellan att genomföra single-loop och double-loop. Nyckelord: Organisationskultur, organisationsutveckling, förändringsarbete, lärande}}, author = {{Helander, Lena and Rahm, Johanna}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Organisationsutveckling i praktiken : en komparativ fallstudie}}, year = {{2002}}, }