Sociala företag - tillfällig hype eller medveten strategi?
(2009)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- På senare tid har har företag i allt större utsträckning börjat använda sig av sociala medier för att hitta nya kanaler för marknadsföring och försäljning. Fenomenet har förändrat den traditionella bilden av hur människor söker, läser, skapar och utbyter information med varandra. Examensarbetet ”Sociala företag – tillfällig hype eller medveten strategi?” syftar till att undersöka hur företag använder sig av sociala medier i sin marknadsföring. Till grund för studien ligger de teoretiska perspektiven relationsmarknadsföring, co-creation och elektronisk word-of-mouth. Studien är utförd som en kvalitativ undersökning där den primära källan har varit semistrukturerade intervjuer med representanter från företagen Electrolux, IKEA och Tre. Som... (More)
- På senare tid har har företag i allt större utsträckning börjat använda sig av sociala medier för att hitta nya kanaler för marknadsföring och försäljning. Fenomenet har förändrat den traditionella bilden av hur människor söker, läser, skapar och utbyter information med varandra. Examensarbetet ”Sociala företag – tillfällig hype eller medveten strategi?” syftar till att undersöka hur företag använder sig av sociala medier i sin marknadsföring. Till grund för studien ligger de teoretiska perspektiven relationsmarknadsföring, co-creation och elektronisk word-of-mouth. Studien är utförd som en kvalitativ undersökning där den primära källan har varit semistrukturerade intervjuer med representanter från företagen Electrolux, IKEA och Tre. Som komplement till dessa har Internetobservationer genomförts. Studien konstaterar att företag använder sig av sociala medier i sin marknadsföring i allt större utsträckning. Det görs främst på operationell nivå och utförandet beror till stor del på företagets struktur och kultur. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1437471
- author
- Welinder, Elisabet and Karlsson, Susanna
- supervisor
- organization
- year
- 2009
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Sociala medier, Sociala nätverk, Web 2.0, Relationsmarknadsföring, Word-of-mouth, Co-creation, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1437471
- date added to LUP
- 2009-06-05 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 17:26:05
@misc{1437471, abstract = {{På senare tid har har företag i allt större utsträckning börjat använda sig av sociala medier för att hitta nya kanaler för marknadsföring och försäljning. Fenomenet har förändrat den traditionella bilden av hur människor söker, läser, skapar och utbyter information med varandra. Examensarbetet ”Sociala företag – tillfällig hype eller medveten strategi?” syftar till att undersöka hur företag använder sig av sociala medier i sin marknadsföring. Till grund för studien ligger de teoretiska perspektiven relationsmarknadsföring, co-creation och elektronisk word-of-mouth. Studien är utförd som en kvalitativ undersökning där den primära källan har varit semistrukturerade intervjuer med representanter från företagen Electrolux, IKEA och Tre. Som komplement till dessa har Internetobservationer genomförts. Studien konstaterar att företag använder sig av sociala medier i sin marknadsföring i allt större utsträckning. Det görs främst på operationell nivå och utförandet beror till stor del på företagets struktur och kultur.}}, author = {{Welinder, Elisabet and Karlsson, Susanna}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Sociala företag - tillfällig hype eller medveten strategi?}}, year = {{2009}}, }