Corporate Social Responsibility - en fallstudie av fem företags CSR-engagemang på den kinesiska marknaden
(2009)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Genom våra lärdomar från fem företag på den kinesiska marknaden ämnar vi beskriva hur CSR engagemanget i Kina ser ut år 2009. Metod: Uppsatsen använder ett kvalitativt tillvägagångssätt, med multipla fallstudier med abduktiv ansats som utgångspunkt. Intervjuerna som genomförts har varit semistrukturerade. Teoretiska perspektiv: Vår teoretiska grund bygger på Carrolls CSR-pyramid, teori om kinesisk kultur och värderingar samt den senaste forskningen inom CSR-området på den kinesiska marknaden. Empiri: Empirin beskriver våra fallföretags CSR-strategier, hur CSR-engagemanget på den kinesiska marknaden ser ut idag, vilka intressenter som anses viktigast för våra fallföretag och vad de tror om CSR-utvecklingen på den kinesiska marknaden... (More)
- Syfte: Genom våra lärdomar från fem företag på den kinesiska marknaden ämnar vi beskriva hur CSR engagemanget i Kina ser ut år 2009. Metod: Uppsatsen använder ett kvalitativt tillvägagångssätt, med multipla fallstudier med abduktiv ansats som utgångspunkt. Intervjuerna som genomförts har varit semistrukturerade. Teoretiska perspektiv: Vår teoretiska grund bygger på Carrolls CSR-pyramid, teori om kinesisk kultur och värderingar samt den senaste forskningen inom CSR-området på den kinesiska marknaden. Empiri: Empirin beskriver våra fallföretags CSR-strategier, hur CSR-engagemanget på den kinesiska marknaden ser ut idag, vilka intressenter som anses viktigast för våra fallföretag och vad de tror om CSR-utvecklingen på den kinesiska marknaden i framtiden. Slutsatser: CSR-utvecklingen i Kina är en tämligen nystartad process som kommer att bli en viktig del av den fortsatta utvecklingen av den kinesiska ekonomin. I dagsläget saknas dock den kritiska välfärdsnivå och viktiga intressentgrupper som är nödvändiga för ett blomstrande CSR-engagemang på den kinesiska marknaden. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1437542
- author
- Rosenberg, Julia ; Heide, Elisabeth and Järdler, Sara
- supervisor
- organization
- year
- 2009
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Corporate Social Responsibility, kinesiska marknaden, kinesisk kultur, intressenter, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1437542
- date added to LUP
- 2009-06-05 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 17:34:38
@misc{1437542, abstract = {{Syfte: Genom våra lärdomar från fem företag på den kinesiska marknaden ämnar vi beskriva hur CSR engagemanget i Kina ser ut år 2009. Metod: Uppsatsen använder ett kvalitativt tillvägagångssätt, med multipla fallstudier med abduktiv ansats som utgångspunkt. Intervjuerna som genomförts har varit semistrukturerade. Teoretiska perspektiv: Vår teoretiska grund bygger på Carrolls CSR-pyramid, teori om kinesisk kultur och värderingar samt den senaste forskningen inom CSR-området på den kinesiska marknaden. Empiri: Empirin beskriver våra fallföretags CSR-strategier, hur CSR-engagemanget på den kinesiska marknaden ser ut idag, vilka intressenter som anses viktigast för våra fallföretag och vad de tror om CSR-utvecklingen på den kinesiska marknaden i framtiden. Slutsatser: CSR-utvecklingen i Kina är en tämligen nystartad process som kommer att bli en viktig del av den fortsatta utvecklingen av den kinesiska ekonomin. I dagsläget saknas dock den kritiska välfärdsnivå och viktiga intressentgrupper som är nödvändiga för ett blomstrande CSR-engagemang på den kinesiska marknaden.}}, author = {{Rosenberg, Julia and Heide, Elisabeth and Järdler, Sara}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Corporate Social Responsibility - en fallstudie av fem företags CSR-engagemang på den kinesiska marknaden}}, year = {{2009}}, }