Tro, hopp och konsumtion - inom skönhetsindustrin
(2009)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syftet med arbetet var att utforska den sakrala delen av skönhetskonsumtionen, förhållandet mellan konsumtion och teologi; vilken betydelse tro, hopp, och därigenom önskan om mirakel har för dagens konsumenter vad det gäller skönhetsprodukter. Vi har därmed valt en abduktiv ansats, då den kombinerar induktion och deduktion med den ytterligare aspekten av tolkning. Vidare har vi valt en kvalitativ metod för datainsamling, där 10 semistrukturerade djupintervjuer legat till grund för vårt empiriska material. Genom denna studie har vi kunnat konstatera att vi förr lade mycket tro och hopp i vår religion medan vi idag snarare vänder oss till konsumtionen då vi vill ha hjälp eller att en förändring ska ske. Det har visat sig att vi lägger... (More)
- Syftet med arbetet var att utforska den sakrala delen av skönhetskonsumtionen, förhållandet mellan konsumtion och teologi; vilken betydelse tro, hopp, och därigenom önskan om mirakel har för dagens konsumenter vad det gäller skönhetsprodukter. Vi har därmed valt en abduktiv ansats, då den kombinerar induktion och deduktion med den ytterligare aspekten av tolkning. Vidare har vi valt en kvalitativ metod för datainsamling, där 10 semistrukturerade djupintervjuer legat till grund för vårt empiriska material. Genom denna studie har vi kunnat konstatera att vi förr lade mycket tro och hopp i vår religion medan vi idag snarare vänder oss till konsumtionen då vi vill ha hjälp eller att en förändring ska ske. Det har visat sig att vi lägger särskilt mycket tro och hopp i produkter likt skönhetsprodukter, vilka vi inte kan se resultatet av innan köpet, och därmed endast kan hoppas ge önskat resultat. Att namnge en skönhetsprodukt med tro eller hopp har gett negativa reaktioner då tro och hopp är något som finns inom oss, inget vi vill ska uttalas eller allra minst stå utskrivet på en burk med ansiktskräm. Det är media och konsumtionssamhället som triggar igång vår tro och vårt hopp med lovord och förhärligande bilder, samtidigt är det vår tro och vårt hopp som gör att vi från början köper varor som skönhetsprodukter, då vi ser dem som medel för att uppnå och bevara vårt ideala jag. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1437565
- author
- Grimlund, Melina and Ankarcrona, Helena
- supervisor
- organization
- year
- 2009
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Skönhetsprodukter, Konsumtionsbeteende, Tro, Hopp, Mirakel, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1437565
- date added to LUP
- 2009-02-26 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 17:21:50
@misc{1437565, abstract = {{Syftet med arbetet var att utforska den sakrala delen av skönhetskonsumtionen, förhållandet mellan konsumtion och teologi; vilken betydelse tro, hopp, och därigenom önskan om mirakel har för dagens konsumenter vad det gäller skönhetsprodukter. Vi har därmed valt en abduktiv ansats, då den kombinerar induktion och deduktion med den ytterligare aspekten av tolkning. Vidare har vi valt en kvalitativ metod för datainsamling, där 10 semistrukturerade djupintervjuer legat till grund för vårt empiriska material. Genom denna studie har vi kunnat konstatera att vi förr lade mycket tro och hopp i vår religion medan vi idag snarare vänder oss till konsumtionen då vi vill ha hjälp eller att en förändring ska ske. Det har visat sig att vi lägger särskilt mycket tro och hopp i produkter likt skönhetsprodukter, vilka vi inte kan se resultatet av innan köpet, och därmed endast kan hoppas ge önskat resultat. Att namnge en skönhetsprodukt med tro eller hopp har gett negativa reaktioner då tro och hopp är något som finns inom oss, inget vi vill ska uttalas eller allra minst stå utskrivet på en burk med ansiktskräm. Det är media och konsumtionssamhället som triggar igång vår tro och vårt hopp med lovord och förhärligande bilder, samtidigt är det vår tro och vårt hopp som gör att vi från början köper varor som skönhetsprodukter, då vi ser dem som medel för att uppnå och bevara vårt ideala jag.}}, author = {{Grimlund, Melina and Ankarcrona, Helena}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Tro, hopp och konsumtion - inom skönhetsindustrin}}, year = {{2009}}, }