Från monolog till dialog – en fallstudie om vilken betydelse sociala medier kan ha för intern marknadsföring
(2010)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Intern marknadsföring blir allt mer betydande i företag, inte minst på grund av allt mer komplexa företagsstrukturer. Trots det verkar det inte finnas ett effektivt verktyg som underlättar företags strategiska användning av intern marknadsföring. Syftet med fallstudien var att öka förståelsen för vad flervägskommunikation via sociala medier kan bidra med i den interna marknadsföringen. Författarna i denna studie har kommit fram till att när flervägskommunikation via sociala medier används som ett internt marknadsföringsverktyg kan det leda till ökad gemenskap, delaktighet och minskade avstånd inom företag. Sociala medier möjliggör även för kunder att bli delaktiga i uppbyggnaden av en enhetlig varumärkesidentitet. Detta kan på sikt leda... (More)
- Intern marknadsföring blir allt mer betydande i företag, inte minst på grund av allt mer komplexa företagsstrukturer. Trots det verkar det inte finnas ett effektivt verktyg som underlättar företags strategiska användning av intern marknadsföring. Syftet med fallstudien var att öka förståelsen för vad flervägskommunikation via sociala medier kan bidra med i den interna marknadsföringen. Författarna i denna studie har kommit fram till att när flervägskommunikation via sociala medier används som ett internt marknadsföringsverktyg kan det leda till ökad gemenskap, delaktighet och minskade avstånd inom företag. Sociala medier möjliggör även för kunder att bli delaktiga i uppbyggnaden av en enhetlig varumärkesidentitet. Detta kan på sikt leda till en ökad samstämmighet mellan varumärkesidentitet och varumärkesimage. Verktyget kräver emellertid en delaktighet bland alla anställda för att nå full effekt, då det annars snarare kan leda till motsatta effekter. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1553954
- author
- Hedenstierna, Amelie ; Luc, Isabelle and Olsson, Camilla
- supervisor
- organization
- year
- 2010
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- sociala medier, dialog, intern marknadsföring, intern kommunikation, flervägskommunikation, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1553954
- date added to LUP
- 2010-02-04 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 17:58:58
@misc{1553954, abstract = {{Intern marknadsföring blir allt mer betydande i företag, inte minst på grund av allt mer komplexa företagsstrukturer. Trots det verkar det inte finnas ett effektivt verktyg som underlättar företags strategiska användning av intern marknadsföring. Syftet med fallstudien var att öka förståelsen för vad flervägskommunikation via sociala medier kan bidra med i den interna marknadsföringen. Författarna i denna studie har kommit fram till att när flervägskommunikation via sociala medier används som ett internt marknadsföringsverktyg kan det leda till ökad gemenskap, delaktighet och minskade avstånd inom företag. Sociala medier möjliggör även för kunder att bli delaktiga i uppbyggnaden av en enhetlig varumärkesidentitet. Detta kan på sikt leda till en ökad samstämmighet mellan varumärkesidentitet och varumärkesimage. Verktyget kräver emellertid en delaktighet bland alla anställda för att nå full effekt, då det annars snarare kan leda till motsatta effekter.}}, author = {{Hedenstierna, Amelie and Luc, Isabelle and Olsson, Camilla}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Från monolog till dialog – en fallstudie om vilken betydelse sociala medier kan ha för intern marknadsföring}}, year = {{2010}}, }