Styrdokumentets moraliska inverkan i lärares praktik
(2009) PEDK01 20091Education
- Abstract (Swedish)
- Samhället som är i konstant förändring och utveckling bidrar till att läroplanen (Lpo94) möjligtvis inte används i så stort omfång som den åsyftar till att göra. Uppsatsens syfte är att ta reda på hur läraren förmedlar de normer och värderingar i sin undervisning som beskrivs i Lpo94. Detta eftersom det står i läroplanen att vissa mål måste nås för att eleven ska kunna utvecklas till den förväntade samhällsmedborgaren. Resultatet som vi har kommit fram till är att läroplanens existens inte används i det omfång det borde med tanke på den tid och resurs som troligtvis sätts på framställandet av läroplanen. Då lärarna utgår från sina egna erfarenheter och värderingar. Den kvalitativa metoden är det enda sättet man kan studera det implicita... (More)
- Samhället som är i konstant förändring och utveckling bidrar till att läroplanen (Lpo94) möjligtvis inte används i så stort omfång som den åsyftar till att göra. Uppsatsens syfte är att ta reda på hur läraren förmedlar de normer och värderingar i sin undervisning som beskrivs i Lpo94. Detta eftersom det står i läroplanen att vissa mål måste nås för att eleven ska kunna utvecklas till den förväntade samhällsmedborgaren. Resultatet som vi har kommit fram till är att läroplanens existens inte används i det omfång det borde med tanke på den tid och resurs som troligtvis sätts på framställandet av läroplanen. Då lärarna utgår från sina egna erfarenheter och värderingar. Den kvalitativa metoden är det enda sättet man kan studera det implicita lärandet och eftersom samhället konstant är i förändring måste vi fortsätta studera detta fenomen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1580295
- author
- Hedlund, Max LU and Tran, Ottilia
- supervisor
- organization
- course
- PEDK01 20091
- year
- 2009
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- lärarens roll, normer och värderingar, läroplan, explicit- och implicit lärande
- language
- Swedish
- id
- 1580295
- date added to LUP
- 2010-03-25 14:24:43
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:01
@misc{1580295, abstract = {{Samhället som är i konstant förändring och utveckling bidrar till att läroplanen (Lpo94) möjligtvis inte används i så stort omfång som den åsyftar till att göra. Uppsatsens syfte är att ta reda på hur läraren förmedlar de normer och värderingar i sin undervisning som beskrivs i Lpo94. Detta eftersom det står i läroplanen att vissa mål måste nås för att eleven ska kunna utvecklas till den förväntade samhällsmedborgaren. Resultatet som vi har kommit fram till är att läroplanens existens inte används i det omfång det borde med tanke på den tid och resurs som troligtvis sätts på framställandet av läroplanen. Då lärarna utgår från sina egna erfarenheter och värderingar. Den kvalitativa metoden är det enda sättet man kan studera det implicita lärandet och eftersom samhället konstant är i förändring måste vi fortsätta studera detta fenomen.}}, author = {{Hedlund, Max and Tran, Ottilia}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Styrdokumentets moraliska inverkan i lärares praktik}}, year = {{2009}}, }