Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Återanvändning av kravhanteringsprocessen inom systemutvecklingsprojekt

Nilsson, Martin LU (2011) INFK03 20102
Department of Informatics
Abstract (Swedish)
Kravhanteringsprocessen, dvs. den process eller arbetsmetod som används för kravhanteringen är en av de viktigaste delarna för utvecklingen av mjukvara. Kravhantering är allt arbete berörande krav som exempelvis allt från kravinsamling till dokumentering av krav. Den här processen har stor betydelse för om ett projekt kan anses som lyckat men den är även kantad av olika problem. Det har bedrivits mycket forskning om kravhantering. Olika modeller för utvecklingsmetoder har i sig styrt kravhanteringsfasen och också gett olika processer.
Uppsatsens syfte är att se hur tidigare projekts kravhanteringsprocess återanvänds hos kravställningskonsulter. Eftersom varje projekt är unikt, varierar även kravhanteringsprocessen mellan projekt vilket... (More)
Kravhanteringsprocessen, dvs. den process eller arbetsmetod som används för kravhanteringen är en av de viktigaste delarna för utvecklingen av mjukvara. Kravhantering är allt arbete berörande krav som exempelvis allt från kravinsamling till dokumentering av krav. Den här processen har stor betydelse för om ett projekt kan anses som lyckat men den är även kantad av olika problem. Det har bedrivits mycket forskning om kravhantering. Olika modeller för utvecklingsmetoder har i sig styrt kravhanteringsfasen och också gett olika processer.
Uppsatsens syfte är att se hur tidigare projekts kravhanteringsprocess återanvänds hos kravställningskonsulter. Eftersom varje projekt är unikt, varierar även kravhanteringsprocessen mellan projekt vilket gör att återanvändningen försvåras.
För att försöka få svar på frågeställningen används intervjuer och enkäter för att få en djup uppfattning men även något bredare syn på kravhanteringen i det studerade företaget. Studien undersöker ett medelstort IT-företag som arbetar med kravhanteringsprojekt på olika sätt. Resultatet från studien visar att det finns en viss återanvändning i kravhanteringsprocessen. Den del som företaget aktivt återanvänder är dokumentmallar men har ingen riktig policy för själva kravhanteringsprocessen. Organisationen har även policy för spårbarhet i dokument relaterade till projekten men som studien visar att spårbarheten varierar vilket innebär att policyn inte efterföljs helt.
Kravhanteringsprocessen i sig återanvänds men främst på individnivå. Enligt resultatet visas även att en del aktiviteter mellan projekt och personer används oftare än andra. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Nilsson, Martin LU
supervisor
organization
course
INFK03 20102
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
process, kravhantering, återanvändning, REPM
report number
INF11-005
language
Swedish
id
1765445
date added to LUP
2011-01-28 14:20:29
date last changed
2011-01-28 14:20:29
@misc{1765445,
  abstract     = {{Kravhanteringsprocessen, dvs. den process eller arbetsmetod som används för kravhanteringen är en av de viktigaste delarna för utvecklingen av mjukvara. Kravhantering är allt arbete berörande krav som exempelvis allt från kravinsamling till dokumentering av krav. Den här processen har stor betydelse för om ett projekt kan anses som lyckat men den är även kantad av olika problem. Det har bedrivits mycket forskning om kravhantering. Olika modeller för utvecklingsmetoder har i sig styrt kravhanteringsfasen och också gett olika processer.
Uppsatsens syfte är att se hur tidigare projekts kravhanteringsprocess återanvänds hos kravställningskonsulter. Eftersom varje projekt är unikt, varierar även kravhanteringsprocessen mellan projekt vilket gör att återanvändningen försvåras.
För att försöka få svar på frågeställningen används intervjuer och enkäter för att få en djup uppfattning men även något bredare syn på kravhanteringen i det studerade företaget. Studien undersöker ett medelstort IT-företag som arbetar med kravhanteringsprojekt på olika sätt. Resultatet från studien visar att det finns en viss återanvändning i kravhanteringsprocessen. Den del som företaget aktivt återanvänder är dokumentmallar men har ingen riktig policy för själva kravhanteringsprocessen. Organisationen har även policy för spårbarhet i dokument relaterade till projekten men som studien visar att spårbarheten varierar vilket innebär att policyn inte efterföljs helt.
Kravhanteringsprocessen i sig återanvänds men främst på individnivå. Enligt resultatet visas även att en del aktiviteter mellan projekt och personer används oftare än andra.}},
  author       = {{Nilsson, Martin}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Återanvändning av kravhanteringsprocessen inom systemutvecklingsprojekt}},
  year         = {{2011}},
}