Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Fenomenet Göteborgsanda, vad är det?

Ideström Lindgren, Axel ; Lindberg, Victor and Ankarcrona, Regina (2011)
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Syftet med denna uppsats är att belysa det arbete som sker i Göteborg med att utveckla staden som destination. Då mycket av den forskning som bedrivs inom destinationsutveckling beskriver vikten av samarbete för att lyckas med detta, har vi valt att titta närmare på Göteborg & Co´s arbete vars uppgift och syfte är att genom marknadsföring etablera och stärka Göteborg som destination i Europa samt verka för att främja det lokala näringslivet. För att förstå denna process har vi tittat på teoretiska begrepp som strategiska samarbeten i nätverk, destinationsmarknadsföring, destinationsutveckling och evenemang. Dessa faktorer är viktiga att förstå för att kunna analysera och skapa sig ett helhetsperspektiv över Göteborg & Co´s arbete. Studien... (More)
Syftet med denna uppsats är att belysa det arbete som sker i Göteborg med att utveckla staden som destination. Då mycket av den forskning som bedrivs inom destinationsutveckling beskriver vikten av samarbete för att lyckas med detta, har vi valt att titta närmare på Göteborg & Co´s arbete vars uppgift och syfte är att genom marknadsföring etablera och stärka Göteborg som destination i Europa samt verka för att främja det lokala näringslivet. För att förstå denna process har vi tittat på teoretiska begrepp som strategiska samarbeten i nätverk, destinationsmarknadsföring, destinationsutveckling och evenemang. Dessa faktorer är viktiga att förstå för att kunna analysera och skapa sig ett helhetsperspektiv över Göteborg & Co´s arbete. Studien är genomförd genom att med kvalitativa intervjuer undersöka arbetsprocessen kring samarbeten och destinationsmarknadsföring genom att både intervjua personer som arbetar på Göteborg & Co men även personer från kommunen och näringslivet för att skapa en bred bild. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Ideström Lindgren, Axel ; Lindberg, Victor and Ankarcrona, Regina
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
nätverk, strategiska samarbeten, destinationsutveckling, destinationsmarknadsföring, evenemang, lokala samarbeten
language
Swedish
id
1766275
date added to LUP
2011-01-21 00:00:00
date last changed
2018-10-18 10:14:58
@misc{1766275,
  abstract     = {{Syftet med denna uppsats är att belysa det arbete som sker i Göteborg med att utveckla staden som destination. Då mycket av den forskning som bedrivs inom destinationsutveckling beskriver vikten av samarbete för att lyckas med detta, har vi valt att titta närmare på Göteborg & Co´s arbete vars uppgift och syfte är att genom marknadsföring etablera och stärka Göteborg som destination i Europa samt verka för att främja det lokala näringslivet. För att förstå denna process har vi tittat på teoretiska begrepp som strategiska samarbeten i nätverk, destinationsmarknadsföring, destinationsutveckling och evenemang. Dessa faktorer är viktiga att förstå för att kunna analysera och skapa sig ett helhetsperspektiv över Göteborg & Co´s arbete. Studien är genomförd genom att med kvalitativa intervjuer undersöka arbetsprocessen kring samarbeten och destinationsmarknadsföring genom att både intervjua personer som arbetar på Göteborg & Co men även personer från kommunen och näringslivet för att skapa en bred bild.}},
  author       = {{Ideström Lindgren, Axel and Lindberg, Victor and Ankarcrona, Regina}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Fenomenet Göteborgsanda, vad är det?}},
  year         = {{2011}},
}