Förvärv som tillväxtstrategi
(2011)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syftet med uppsatsen är att studera vilka strategier som kan ligga bakom förvärv som görs av stora börsnoterade företag samt vilka aktörer som driver igenom ett uppköp och vilka tänkbara avsikter dessa har. För att undersöka detta närmre har vi använt oss av Carlsbergs och Heinekens köp av Scottish & Newcastle.
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1779589
- author
- Moser, Joakim ; Bergström, Thomas and Thomsson, Carl
- supervisor
- organization
- year
- 2011
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Förvärv, synergieffekter, tillväxtstrategier, beslutsfattande, agent-principal-problemet, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1779589
- date added to LUP
- 2011-01-14 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 18:34:42
@misc{1779589, abstract = {{Syftet med uppsatsen är att studera vilka strategier som kan ligga bakom förvärv som görs av stora börsnoterade företag samt vilka aktörer som driver igenom ett uppköp och vilka tänkbara avsikter dessa har. För att undersöka detta närmre har vi använt oss av Carlsbergs och Heinekens köp av Scottish & Newcastle.}}, author = {{Moser, Joakim and Bergström, Thomas and Thomsson, Carl}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Förvärv som tillväxtstrategi}}, year = {{2011}}, }