Alla vägar bär till Ullared
(2011) MKVA21 20102Media and Communication Studies
- Abstract (Swedish)
- Medierna spelar en allt större roll i våra vardagliga liv, de bestämmer vad vi får ta del av respektive inte får ta del av. Detta har stor betydelse för vår identitetsbildning och vår syn på genus, i synnerhet inom populärkulturen. Vi har valt att undersöka de kvinnliga och manliga könsrollerna som presenteras i relity-tv serien Ullared. Serien presenterar det vardagliga livet på shoppingparadiset Gekås i Halland. Vi har under arbetets gång använt oss av kvantitativa och kvalitativa undersökningsmetoder. Situationer och relationer som till synes kan verka icke uppseendeväckande har lyfts fram och analyserats för att finna de dolda genusrepresentationer de innehåller. Manligt och kvinnligt har i reality-tv länge presenterats efter klassiska... (More)
- Medierna spelar en allt större roll i våra vardagliga liv, de bestämmer vad vi får ta del av respektive inte får ta del av. Detta har stor betydelse för vår identitetsbildning och vår syn på genus, i synnerhet inom populärkulturen. Vi har valt att undersöka de kvinnliga och manliga könsrollerna som presenteras i relity-tv serien Ullared. Serien presenterar det vardagliga livet på shoppingparadiset Gekås i Halland. Vi har under arbetets gång använt oss av kvantitativa och kvalitativa undersökningsmetoder. Situationer och relationer som till synes kan verka icke uppseendeväckande har lyfts fram och analyserats för att finna de dolda genusrepresentationer de innehåller. Manligt och kvinnligt har i reality-tv länge presenterats efter klassiska stereotyper, kvinnan som den svaga hemmafrun och mannen med all makt. Dessa representationer av könen är så djupt rotade i våra sinnen sedan barnsben att det inte längre är något vi reagerar på. Under arbetets gång har vi varit tvungna att avlägsna "självklarhetens skygglappar" en djupare analys hade annars aldrig varit genomförbar. Trots är serien är nyproducerad och omåttligt populär är dess innehåll och utförande frapperande konservativt. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1782476
- author
- Gustafsson, Malena LU ; Fridell, Elvira and Grettve, Andrea
- supervisor
- organization
- course
- MKVA21 20102
- year
- 2011
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- kommunikation, media, könsroller, kvinnligt, manligt, samhällsvetenskap, textanalys, Ullared, genus, reality-tv, kanal5, status, stereotyper, populärkultur, konsumtion
- language
- Swedish
- id
- 1782476
- date added to LUP
- 2011-02-10 09:22:46
- date last changed
- 2014-09-04 08:36:14
@misc{1782476, abstract = {{Medierna spelar en allt större roll i våra vardagliga liv, de bestämmer vad vi får ta del av respektive inte får ta del av. Detta har stor betydelse för vår identitetsbildning och vår syn på genus, i synnerhet inom populärkulturen. Vi har valt att undersöka de kvinnliga och manliga könsrollerna som presenteras i relity-tv serien Ullared. Serien presenterar det vardagliga livet på shoppingparadiset Gekås i Halland. Vi har under arbetets gång använt oss av kvantitativa och kvalitativa undersökningsmetoder. Situationer och relationer som till synes kan verka icke uppseendeväckande har lyfts fram och analyserats för att finna de dolda genusrepresentationer de innehåller. Manligt och kvinnligt har i reality-tv länge presenterats efter klassiska stereotyper, kvinnan som den svaga hemmafrun och mannen med all makt. Dessa representationer av könen är så djupt rotade i våra sinnen sedan barnsben att det inte längre är något vi reagerar på. Under arbetets gång har vi varit tvungna att avlägsna "självklarhetens skygglappar" en djupare analys hade annars aldrig varit genomförbar. Trots är serien är nyproducerad och omåttligt populär är dess innehåll och utförande frapperande konservativt.}}, author = {{Gustafsson, Malena and Fridell, Elvira and Grettve, Andrea}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Alla vägar bär till Ullared}}, year = {{2011}}, }