Att behålla generation Y- En fallstudie på TryggHansa med inriktning på betydelsen av CSR
(2011)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syftet med uppsatsen är att undersöka vad generation Y motiveras av, vilka behov de har i förhållande till sin arbetsgivare samt att söka visa på betydelsen av CSR när företag arbetar med att behålla ung personal. I uppsatsen har vi valt att använda oss av en kvantitativ fallstudie utifrån en deduktiv ansats för att uppfylla syftet. Primärdatan består av information från Trygg Hansa, medan sekundärdatan utgörs av litteratur och artiklar. Våra slutsatser svarar på den frågeställning uppsatsen baseras på och knyts till Trygg Hansa. Utifrån en jämförelse av teori och empiri får faktorerna lön, personlig utveckling och roligt på jobbet anses vara vad generation Y främst motiveras av. Deras relation till CSR-frågor har inte en så central roll... (More)
- Syftet med uppsatsen är att undersöka vad generation Y motiveras av, vilka behov de har i förhållande till sin arbetsgivare samt att söka visa på betydelsen av CSR när företag arbetar med att behålla ung personal. I uppsatsen har vi valt att använda oss av en kvantitativ fallstudie utifrån en deduktiv ansats för att uppfylla syftet. Primärdatan består av information från Trygg Hansa, medan sekundärdatan utgörs av litteratur och artiklar. Våra slutsatser svarar på den frågeställning uppsatsen baseras på och knyts till Trygg Hansa. Utifrån en jämförelse av teori och empiri får faktorerna lön, personlig utveckling och roligt på jobbet anses vara vad generation Y främst motiveras av. Deras relation till CSR-frågor har inte en så central roll som nyss behandlade teorier tar upp, men är ändå en faktor som arbetsgivare kan använda för att försöka behålla sina arbetstagare. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1782514
- author
- Nilsson, Jenny ; Björk, Ellen and Al, Manuela
- supervisor
- organization
- year
- 2011
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Att behålla, motivation, behov, CSR, generation Y, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1782514
- date added to LUP
- 2011-01-13 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 18:38:21
@misc{1782514, abstract = {{Syftet med uppsatsen är att undersöka vad generation Y motiveras av, vilka behov de har i förhållande till sin arbetsgivare samt att söka visa på betydelsen av CSR när företag arbetar med att behålla ung personal. I uppsatsen har vi valt att använda oss av en kvantitativ fallstudie utifrån en deduktiv ansats för att uppfylla syftet. Primärdatan består av information från Trygg Hansa, medan sekundärdatan utgörs av litteratur och artiklar. Våra slutsatser svarar på den frågeställning uppsatsen baseras på och knyts till Trygg Hansa. Utifrån en jämförelse av teori och empiri får faktorerna lön, personlig utveckling och roligt på jobbet anses vara vad generation Y främst motiveras av. Deras relation till CSR-frågor har inte en så central roll som nyss behandlade teorier tar upp, men är ändå en faktor som arbetsgivare kan använda för att försöka behålla sina arbetstagare.}}, author = {{Nilsson, Jenny and Björk, Ellen and Al, Manuela}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Att behålla generation Y- En fallstudie på TryggHansa med inriktning på betydelsen av CSR}}, year = {{2011}}, }