Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

"Ger man sig in i leken får man leken tåla" - En kvalitativ studie om hur sociala medier förändrat sättet att arbete med PR

Rapp, Josephine LU and Eriksson, Johan LU (2011) MKVK01 20111
Media and Communication Studies
Abstract (Swedish)
De sociala medierna får allt större utrymme i dag och vi har genomgått ett paradigmskifte mot PR 2.0 som lett till att företag och PR-aktörer måste anpassa sig efter detta nya kommunikationsklimat. Relationen mellan PR-företag och intressenter har utvecklats mot en mer symmetriskt inriktad kommunikation som främjar dialog och ömsesidiga relationer. Genom att utföra kvalitativa intervjuer med nio utvalda PR-utövare har ett försök gjorts med att få en inblick i hur sociala medier förändrat sättet att arbeta med PR. Den nya dialoginriktade kommunikationen innebär nya sätt att närma sig sina intressenter där skapandet av engagemang kommit att bli ett verktyg för dialog. Idag finns även fler möjligheter att nå allmänheten på ett informellt vis... (More)
De sociala medierna får allt större utrymme i dag och vi har genomgått ett paradigmskifte mot PR 2.0 som lett till att företag och PR-aktörer måste anpassa sig efter detta nya kommunikationsklimat. Relationen mellan PR-företag och intressenter har utvecklats mot en mer symmetriskt inriktad kommunikation som främjar dialog och ömsesidiga relationer. Genom att utföra kvalitativa intervjuer med nio utvalda PR-utövare har ett försök gjorts med att få en inblick i hur sociala medier förändrat sättet att arbeta med PR. Den nya dialoginriktade kommunikationen innebär nya sätt att närma sig sina intressenter där skapandet av engagemang kommit att bli ett verktyg för dialog. Idag finns även fler möjligheter att nå allmänheten på ett informellt vis vilket kan främja relationsbyggande. PR-aktörer kan idag erhålla värdefull feedback och åsikter från sina intressenter vilket kan gagna framgångsrikt PR arbete. Det nya kommunikationsklimatet ställer samtidigt nya krav på etiskt handlande och PR-företag måste anpassa sig efter den transparens som präglar den sociala medievärlden. Något som innebär att det blivit svårare att kontrollera budskap och information i samma utsträckning som tidigare. Resultatet blir å ena sidan att allmänheten fått en starkare ställning gentemot företag då de kan agera medskapare av digitalt innehåll och agera grävande journalister. Å andra sidan har detta lett till att PR-aktörer utvecklat ett behov av strategier för sitt användande av de sociala medierna.
Utifrån denna studie kan vi dra slutsatsen att sociala medier innebär en mängd värdefulla möjligheter för PR-aktörer. Samtidigt har kraven på PR-företagen ökat och har gjort kommunikationsstrategier till ett måste i den digitala världen. Om PR-företag väljer att ta steget in i den sociala medievärlden måste de vara medvetna om vilka utmaningar som kan vänta dem och inse att om man ger sig in i leken får man leken tåla. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Rapp, Josephine LU and Eriksson, Johan LU
supervisor
organization
course
MKVK01 20111
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Engagemang, Sociala medier, PR, Public Relations, Transparens, Dialog, Kontroll, Kommunikationsstrategier, Relationsskapande, Relationsmarknadsföring
language
Swedish
id
1967607
date added to LUP
2011-06-13 14:56:08
date last changed
2014-09-04 08:36:01
@misc{1967607,
  abstract     = {{De sociala medierna får allt större utrymme i dag och vi har genomgått ett paradigmskifte mot PR 2.0 som lett till att företag och PR-aktörer måste anpassa sig efter detta nya kommunikationsklimat. Relationen mellan PR-företag och intressenter har utvecklats mot en mer symmetriskt inriktad kommunikation som främjar dialog och ömsesidiga relationer. Genom att utföra kvalitativa intervjuer med nio utvalda PR-utövare har ett försök gjorts med att få en inblick i hur sociala medier förändrat sättet att arbeta med PR. Den nya dialoginriktade kommunikationen innebär nya sätt att närma sig sina intressenter där skapandet av engagemang kommit att bli ett verktyg för dialog. Idag finns även fler möjligheter att nå allmänheten på ett informellt vis vilket kan främja relationsbyggande. PR-aktörer kan idag erhålla värdefull feedback och åsikter från sina intressenter vilket kan gagna framgångsrikt PR arbete. Det nya kommunikationsklimatet ställer samtidigt nya krav på etiskt handlande och PR-företag måste anpassa sig efter den transparens som präglar den sociala medievärlden. Något som innebär att det blivit svårare att kontrollera budskap och information i samma utsträckning som tidigare. Resultatet blir å ena sidan att allmänheten fått en starkare ställning gentemot företag då de kan agera medskapare av digitalt innehåll och agera grävande journalister. Å andra sidan har detta lett till att PR-aktörer utvecklat ett behov av strategier för sitt användande av de sociala medierna. 
Utifrån denna studie kan vi dra slutsatsen att sociala medier innebär en mängd värdefulla möjligheter för PR-aktörer. Samtidigt har kraven på PR-företagen ökat och har gjort kommunikationsstrategier till ett måste i den digitala världen. Om PR-företag väljer att ta steget in i den sociala medievärlden måste de vara medvetna om vilka utmaningar som kan vänta dem och inse att om man ger sig in i leken får man leken tåla.}},
  author       = {{Rapp, Josephine and Eriksson, Johan}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{"Ger man sig in i leken får man leken tåla" - En kvalitativ studie om hur sociala medier förändrat sättet att arbete med PR}},
  year         = {{2011}},
}