Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Naturligt, kulturligt eller finurligt? En kvalitativ innehållsanalys av American Apparels reklamkommunikation

Brandt, Emilia LU and Holm, Astrid (2011) MKVA21 20111
Media and Communication Studies
Abstract (Swedish)
Etisk marknadsföring har i dagens konsumtionssamhälle blivit vanligare. I dagligvaruhandeln sprider sig alternativa produkter som sätter sig emot en förödande kapitalism. Det föreligger här intressanta aspekter som är värda att plockas upp till ytan och granskas. När företag med en etisk framtoning iscensätter och marknadsför naturlighet, vänder de kapitalismens baksidor till sin fördel för att öka försäljning. Problematiken klarläggs genom klädföretaget American Apparel som tar detta i anspråk. Därmed ämnar studien att skapa förståelse för hur alternativ reklamkommunikation slår sig fram på handelsmarknaden.
Metoden för att utvinna kunskap om denna reklamkommunikation har utgjorts av kvalitativa innehållsanalyser med semiotiken som... (More)
Etisk marknadsföring har i dagens konsumtionssamhälle blivit vanligare. I dagligvaruhandeln sprider sig alternativa produkter som sätter sig emot en förödande kapitalism. Det föreligger här intressanta aspekter som är värda att plockas upp till ytan och granskas. När företag med en etisk framtoning iscensätter och marknadsför naturlighet, vänder de kapitalismens baksidor till sin fördel för att öka försäljning. Problematiken klarläggs genom klädföretaget American Apparel som tar detta i anspråk. Därmed ämnar studien att skapa förståelse för hur alternativ reklamkommunikation slår sig fram på handelsmarknaden.
Metoden för att utvinna kunskap om denna reklamkommunikation har utgjorts av kvalitativa innehållsanalyser med semiotiken som analysredskap. De semiotiska verktygen har tillämpats på tre områden från American Apparels hemsida, innefattande traditionella reklamannonser och två icketraditionella kommunikationssätt. För att kartlägga de symbolhandlingar som företaget verkar med och hur dessa kommuniceras i en större kontext, har en modelläsare av reklamtexterna tagits fram.
Symbolhandlingarna är tvetydiga då de innehåller paradoxala betydelser, vilket är ett sätt att engagera konsumenten i medskapandet av handlingarnas betydelser. Därmed upplever konsumenten sig som unik, originell och rättvis i sin konsumtion. Detta är ett framgångsrikt kommunikationssätt i en irrationell och fragmentiserad nukultur. Trots American Apparels alternativa ansats visar de sig ändå bara vara medskapare av det kapitalistiska konsumtionssamhället. Slutsatsen är att American Apparel gör det äkta anspråket säljbart, vilket är ett finurligt sätt att kapitalisera på konsumentens lojalitet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Brandt, Emilia LU and Holm, Astrid
supervisor
organization
course
MKVA21 20111
year
type
L2 - 2nd term paper (old degree order)
subject
keywords
American Apparel, reklamkommunikation, marknadsföring, konsumtionssamhälle, konsumism, semiotik, symbolhandlingar, hipster, nukultur, motkultur, naturlighet
language
Swedish
id
1969068
date added to LUP
2011-06-15 13:27:21
date last changed
2014-09-04 08:36:00
@misc{1969068,
  abstract     = {{Etisk marknadsföring har i dagens konsumtionssamhälle blivit vanligare. I dagligvaruhandeln sprider sig alternativa produkter som sätter sig emot en förödande kapitalism. Det föreligger här intressanta aspekter som är värda att plockas upp till ytan och granskas. När företag med en etisk framtoning iscensätter och marknadsför naturlighet, vänder de kapitalismens baksidor till sin fördel för att öka försäljning. Problematiken klarläggs genom klädföretaget American Apparel som tar detta i anspråk. Därmed ämnar studien att skapa förståelse för hur alternativ reklamkommunikation slår sig fram på handelsmarknaden.
 	Metoden för att utvinna kunskap om denna reklamkommunikation har utgjorts av kvalitativa innehållsanalyser med semiotiken som analysredskap. De semiotiska verktygen har tillämpats på tre områden från American Apparels hemsida, innefattande traditionella reklamannonser och två icketraditionella kommunikationssätt. För att kartlägga de symbolhandlingar som företaget verkar med och hur dessa kommuniceras i en större kontext, har en modelläsare av reklamtexterna tagits fram.
 	Symbolhandlingarna är tvetydiga då de innehåller paradoxala betydelser, vilket är ett sätt att engagera konsumenten i medskapandet av handlingarnas betydelser. Därmed upplever konsumenten sig som unik, originell och rättvis i sin konsumtion. Detta är ett framgångsrikt kommunikationssätt i en irrationell och fragmentiserad nukultur. Trots American Apparels alternativa ansats visar de sig ändå bara vara medskapare av det kapitalistiska konsumtionssamhället. Slutsatsen är att American Apparel gör det äkta anspråket säljbart, vilket är ett finurligt sätt att kapitalisera på konsumentens lojalitet.}},
  author       = {{Brandt, Emilia and Holm, Astrid}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Naturligt, kulturligt eller finurligt? En kvalitativ innehållsanalys av American Apparels reklamkommunikation}},
  year         = {{2011}},
}