Motivera medarbetare
(2011)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Betydelsen av medarbetare i kunskapsintensiva företag har på senare tid blivit allt viktigare eftersom företagets värde ligger i medarbetares kunskap. Detta har lett till ett intresse att motivera medarbetare i kunskapsintensiva företag. Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka vad som motiverar anställda i arbetet i kunskapsintensiva företag. Metod: I arbetet har vi använt oss av den deduktiva processen. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer på två fallföretag, E.on och Grant Thornton. Teoretiska perspektiv: Vår teoretiska referensram bygger på de fyra motivationsteorierna: behovsteorier, kognitiva teorier, sociala teorier och arbetskaraktäristiska teorier. Vi har även använt teorier som behandlar inre och yttre... (More)
- Bakgrund: Betydelsen av medarbetare i kunskapsintensiva företag har på senare tid blivit allt viktigare eftersom företagets värde ligger i medarbetares kunskap. Detta har lett till ett intresse att motivera medarbetare i kunskapsintensiva företag. Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka vad som motiverar anställda i arbetet i kunskapsintensiva företag. Metod: I arbetet har vi använt oss av den deduktiva processen. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer på två fallföretag, E.on och Grant Thornton. Teoretiska perspektiv: Vår teoretiska referensram bygger på de fyra motivationsteorierna: behovsteorier, kognitiva teorier, sociala teorier och arbetskaraktäristiska teorier. Vi har även använt teorier som behandlar inre och yttre motivation. Empiri: Det empiriska materialet består av semistrukturerade intervjuer med respondenter på E.on och Grant Thornton. Resultat: Motivation tycks vara individbaserat men vi har dock kunnat dra några generella slutsatser. De slutsatser vi kan dra är att personal i kunskapsintensiva företag känner bristande motivation vid monotona arbetsuppgifter och känner sig speciellt motiverade i situationer där de styrs av inre motivationsfaktorer. Självbestämmande och tydlig definierad arbetsroll behövs i samverkan med varandra för att individer ska känna sig motiverade. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1973744
- author
- Salic, Edin ; Alagic, Senada ; Bengtsson, Madelene and Bodenäs, Charlotte
- supervisor
- organization
- year
- 2011
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- arbetsmotivation, kunskapsintensiva företag, motivationsfaktorer, mål, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1973744
- date added to LUP
- 2011-05-31 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 18:56:22
@misc{1973744, abstract = {{Bakgrund: Betydelsen av medarbetare i kunskapsintensiva företag har på senare tid blivit allt viktigare eftersom företagets värde ligger i medarbetares kunskap. Detta har lett till ett intresse att motivera medarbetare i kunskapsintensiva företag. Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka vad som motiverar anställda i arbetet i kunskapsintensiva företag. Metod: I arbetet har vi använt oss av den deduktiva processen. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer på två fallföretag, E.on och Grant Thornton. Teoretiska perspektiv: Vår teoretiska referensram bygger på de fyra motivationsteorierna: behovsteorier, kognitiva teorier, sociala teorier och arbetskaraktäristiska teorier. Vi har även använt teorier som behandlar inre och yttre motivation. Empiri: Det empiriska materialet består av semistrukturerade intervjuer med respondenter på E.on och Grant Thornton. Resultat: Motivation tycks vara individbaserat men vi har dock kunnat dra några generella slutsatser. De slutsatser vi kan dra är att personal i kunskapsintensiva företag känner bristande motivation vid monotona arbetsuppgifter och känner sig speciellt motiverade i situationer där de styrs av inre motivationsfaktorer. Självbestämmande och tydlig definierad arbetsroll behövs i samverkan med varandra för att individer ska känna sig motiverade.}}, author = {{Salic, Edin and Alagic, Senada and Bengtsson, Madelene and Bodenäs, Charlotte}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Motivera medarbetare}}, year = {{2011}}, }