Lunds datacentral och Lunds universitet: ett förhållande byggt på kommunikation och förtroende
(2011) SYSK01 20111Department of Informatics
Lund University School of Economics and Management, LUSEM
- Abstract (Swedish)
- Vår studie behandlar hur samarbetet mellan förvaltningen vid Lunds universitet och Lunds
DataCentral påverkar den senares roll i universitetsorganisationen. Hur påverkar och stödjer de
kommunikativa och förtroendemässiga förhållandena mellan organisationerna
samarbetet? Detta har vi analyserat utifrån ett ramverk som behandlar områdena
kommunikation, förtroende, styrning och strategi. Våra resultat kartlägger samarbetet i fråga
och hur det påverkar LDCs roll inom organisationen samt hur situationen kan förbättras, och
bidrar till forskningsfältet i stort genom anknytning till existerande teoribildning. Materialet
som studien baseras på består av semistrukturerade intervjuer med individer från toppskiktet
inom den ovannämnda... (More) - Vår studie behandlar hur samarbetet mellan förvaltningen vid Lunds universitet och Lunds
DataCentral påverkar den senares roll i universitetsorganisationen. Hur påverkar och stödjer de
kommunikativa och förtroendemässiga förhållandena mellan organisationerna
samarbetet? Detta har vi analyserat utifrån ett ramverk som behandlar områdena
kommunikation, förtroende, styrning och strategi. Våra resultat kartlägger samarbetet i fråga
och hur det påverkar LDCs roll inom organisationen samt hur situationen kan förbättras, och
bidrar till forskningsfältet i stort genom anknytning till existerande teoribildning. Materialet
som studien baseras på består av semistrukturerade intervjuer med individer från toppskiktet
inom den ovannämnda förvaltningen samt från ledningen vid LDC.
Undersökningen målar upp bilden av en komplex samverkan, där meningarna går i sär i fråga
om LDC:s verksamhetsfunktion och positionering som rådgivande expertnav i IT-frågor. Ett
historiskt arv av uppfattad misskötsel av arbetsuppgifter, förhållanden som rådde för flera år
sedan, visade sig fortfarande ha ett stort inflytande på förvaltningens såväl som den övriga
organisationens syn på den interna IT-leverantören. Ett ständigt organisationsförbättrande
arbete från LDC:s sida sker med avsikt att visa att organisationen som begick dessa gamla
oförätter inte existerar längre, vilket syftar till att ge LDC större ansvar för fler av universitetets
system, samt anlitas för fler projekt, i takt med att förtroendekapitalet ökar. Vi kan konstatera
att en större inblandning av universitetsledningen i LDCs strävan att öka sitt förtroendekapital,
samt ett större förtroende för LDC från den gemensamma förvaltningens sida hade hjälpt IT-
organisationen långt på vägen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1981676
- author
- Gran, Richard LU and Holmgren, Andreas
- supervisor
-
- Hans Lundin LU
- organization
- course
- SYSK01 20111
- year
- 2011
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- förtroende i organisationer, IT-avdelningens roll, kommunikation, PICTURE., Lunds Datacentral, Lunds universitet, IT-strategi
- report number
- INF11-033
- language
- Swedish
- id
- 1981676
- date added to LUP
- 2011-06-27 14:32:45
- date last changed
- 2011-06-27 14:32:45
@misc{1981676, abstract = {{Vår studie behandlar hur samarbetet mellan förvaltningen vid Lunds universitet och Lunds DataCentral påverkar den senares roll i universitetsorganisationen. Hur påverkar och stödjer de kommunikativa och förtroendemässiga förhållandena mellan organisationerna samarbetet? Detta har vi analyserat utifrån ett ramverk som behandlar områdena kommunikation, förtroende, styrning och strategi. Våra resultat kartlägger samarbetet i fråga och hur det påverkar LDCs roll inom organisationen samt hur situationen kan förbättras, och bidrar till forskningsfältet i stort genom anknytning till existerande teoribildning. Materialet som studien baseras på består av semistrukturerade intervjuer med individer från toppskiktet inom den ovannämnda förvaltningen samt från ledningen vid LDC. Undersökningen målar upp bilden av en komplex samverkan, där meningarna går i sär i fråga om LDC:s verksamhetsfunktion och positionering som rådgivande expertnav i IT-frågor. Ett historiskt arv av uppfattad misskötsel av arbetsuppgifter, förhållanden som rådde för flera år sedan, visade sig fortfarande ha ett stort inflytande på förvaltningens såväl som den övriga organisationens syn på den interna IT-leverantören. Ett ständigt organisationsförbättrande arbete från LDC:s sida sker med avsikt att visa att organisationen som begick dessa gamla oförätter inte existerar längre, vilket syftar till att ge LDC större ansvar för fler av universitetets system, samt anlitas för fler projekt, i takt med att förtroendekapitalet ökar. Vi kan konstatera att en större inblandning av universitetsledningen i LDCs strävan att öka sitt förtroendekapital, samt ett större förtroende för LDC från den gemensamma förvaltningens sida hade hjälpt IT- organisationen långt på vägen.}}, author = {{Gran, Richard and Holmgren, Andreas}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Lunds datacentral och Lunds universitet: ett förhållande byggt på kommunikation och förtroende}}, year = {{2011}}, }