Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Effektiv ordinlärning med suggestopedimetoden: det affektiva filtrets påverkan

Gyllander, Annette LU (2011) SVEK12 20091
Division of Swedish subjects, Danish, and Icelandic
Abstract (Swedish)
Syftet med denna uppsats är att undersöka om suggestopedimetoden med dess fokus på glädje och avspänning, frigörandet av hjärnkapacitet och ett tryggt inlärningsklimat leder till framgång i ordinlärning i ett andraspråk. Som utgångspunkt finns Krashens teori om att ett lågt affektivt filter och ordinlärning har ett samband.

Undersökningen omfattade 32 studerande som studerar C-nivå inom ämnet Svenska för invandrare i tre mindre kommuner i västra Sverige våren 2009. Undersökningen bestod av ordkunskapstest och enkäter rörande deras demografiska bakgrund samt frågor som rör det affektiva filtret. De studerande var indelade i två kontrollgrupper och en försöks-
grupp. Kontrollgrupperna undervisades på ett traditionellt sätt medan... (More)
Syftet med denna uppsats är att undersöka om suggestopedimetoden med dess fokus på glädje och avspänning, frigörandet av hjärnkapacitet och ett tryggt inlärningsklimat leder till framgång i ordinlärning i ett andraspråk. Som utgångspunkt finns Krashens teori om att ett lågt affektivt filter och ordinlärning har ett samband.

Undersökningen omfattade 32 studerande som studerar C-nivå inom ämnet Svenska för invandrare i tre mindre kommuner i västra Sverige våren 2009. Undersökningen bestod av ordkunskapstest och enkäter rörande deras demografiska bakgrund samt frågor som rör det affektiva filtret. De studerande var indelade i två kontrollgrupper och en försöks-
grupp. Kontrollgrupperna undervisades på ett traditionellt sätt medan försöksgruppen studerade efter en suggestopedisk modell.

Resultatet i vokabulärtesten påvisar ett möjligt samband med det affektiva filtret. Enligt enkätsvaren tenderar informanterna i försöksgruppen att ha ett lågt filter till skillnad från informanterna i kontrollgrupperna. Försöksgruppen uppnår inte det bästa resultatet beträffande vokabulärtesten, men med tanke på deltagarnas kortare vistelsetid i Sverige, färre undervisningstimmar och utan att behöva göra läxor, tyder det ändå på större framgång i ordinlärning än de övriga grupperna. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Gyllander, Annette LU
supervisor
organization
course
SVEK12 20091
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
suggestopedi, ordinlärning, det affektiva filtret, Lozanov, Krashen
language
Swedish
id
1981939
date added to LUP
2011-06-22 11:34:38
date last changed
2015-12-14 13:27:05
@misc{1981939,
  abstract     = {{Syftet med denna uppsats är att undersöka om suggestopedimetoden med dess fokus på glädje och avspänning, frigörandet av hjärnkapacitet och ett tryggt inlärningsklimat leder till framgång i ordinlärning i ett andraspråk. Som utgångspunkt finns Krashens teori om att ett lågt affektivt filter och ordinlärning har ett samband. 

Undersökningen omfattade 32 studerande som studerar C-nivå inom ämnet Svenska för invandrare i tre mindre kommuner i västra Sverige våren 2009. Undersökningen bestod av ordkunskapstest och enkäter rörande deras demografiska bakgrund samt frågor som rör det affektiva filtret. De studerande var indelade i två kontrollgrupper och en försöks-
grupp. Kontrollgrupperna undervisades på ett traditionellt sätt medan försöksgruppen studerade efter en suggestopedisk modell. 

Resultatet i vokabulärtesten påvisar ett möjligt samband med det affektiva filtret. Enligt enkätsvaren tenderar informanterna i försöksgruppen att ha ett lågt filter till skillnad från informanterna i  kontrollgrupperna.  Försöksgruppen uppnår inte det bästa resultatet beträffande vokabulärtesten, men med tanke på deltagarnas kortare vistelsetid i Sverige, färre undervisningstimmar och utan att behöva göra läxor, tyder det ändå på större framgång i ordinlärning än de övriga grupperna.}},
  author       = {{Gyllander, Annette}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Effektiv ordinlärning med suggestopedimetoden: det affektiva filtrets påverkan}},
  year         = {{2011}},
}