Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Halo-effekten och den subjektiva bedömningen av ett utannonserat arbete

Ölund, Tomas LU (2011) PSYK01 20111
Department of Psychology
Abstract (Swedish)
Halo-effekten är ett psykologiskt fenomen som kan beskrivas som en form av bedömarfel där en bedömares generella intryck av någon eller någonting påverkar hur mer specifika egenskaper eller förmågor hos den eller det bedömda uppfattas. Syftet med den aktuella studien var att undersöka huruvida Halo-effekten påverkar bedömningen av ett utannonserat arbete samt att undersöka om det fanns några skillnader i påverkan av Halo-effekten mellan olika typer av arbetsgivare. I studien deltog totalt 106 personer varav 41 män och 65 kvinnor, samtliga deltagare var studenter vid Lunds Universitet. Undersökningsdeltagarna fick läsa 1 av totalt 4 versioner av en platsannons för att därefter fylla i ett frågeformulär om hur olika aspekter av arbetet... (More)
Halo-effekten är ett psykologiskt fenomen som kan beskrivas som en form av bedömarfel där en bedömares generella intryck av någon eller någonting påverkar hur mer specifika egenskaper eller förmågor hos den eller det bedömda uppfattas. Syftet med den aktuella studien var att undersöka huruvida Halo-effekten påverkar bedömningen av ett utannonserat arbete samt att undersöka om det fanns några skillnader i påverkan av Halo-effekten mellan olika typer av arbetsgivare. I studien deltog totalt 106 personer varav 41 män och 65 kvinnor, samtliga deltagare var studenter vid Lunds Universitet. Undersökningsdeltagarna fick läsa 1 av totalt 4 versioner av en platsannons för att därefter fylla i ett frågeformulär om hur olika aspekter av arbetet uppfattades. Halo-effekten beräknades genom mellankategori-korrelationsmetoden till .212 vilket ska sättas i relation till att korrelationen mellan specifika aspekter av det utannonserade arbetet varierade mellan .416 och .528. En envägs oberoende variansanalys genomfördes för att undersöka huruvida det fanns några skillnader i påverkan av Halo-effekten mellan olika typer av arbetsgivare. I 1 av totalt 6 specifika aspekter av det utannonserade arbetet uppnåddes en signifikant skillnad mellan grupperna, dock ansågs detta inte vara tillräckligt för att med säkerhet kunna förkasta nollhypotesen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Ölund, Tomas LU
supervisor
organization
course
PSYK01 20111
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Halo-effekt, Bedömning, Arbete, Platsannons, Arbetsgivare
language
Swedish
id
2165323
date added to LUP
2011-10-12 09:29:51
date last changed
2011-10-12 09:29:51
@misc{2165323,
  abstract     = {{Halo-effekten är ett psykologiskt fenomen som kan beskrivas som en form av bedömarfel där en bedömares generella intryck av någon eller någonting påverkar hur mer specifika egenskaper eller förmågor hos den eller det bedömda uppfattas.  Syftet med den aktuella studien var att undersöka huruvida Halo-effekten påverkar bedömningen av ett utannonserat arbete samt att undersöka om det fanns några skillnader i påverkan av Halo-effekten mellan olika typer av arbetsgivare.  I studien deltog totalt 106 personer varav 41 män och 65 kvinnor, samtliga deltagare var studenter vid Lunds Universitet.  Undersökningsdeltagarna fick läsa 1 av totalt 4 versioner av en platsannons för att därefter fylla i ett frågeformulär om hur olika aspekter av arbetet uppfattades.  Halo-effekten beräknades genom mellankategori-korrelationsmetoden till .212 vilket ska sättas i relation till att korrelationen mellan specifika aspekter av det utannonserade arbetet varierade mellan .416 och .528.  En envägs oberoende variansanalys genomfördes för att undersöka huruvida det fanns några skillnader i påverkan av Halo-effekten mellan olika typer av arbetsgivare.  I 1 av totalt 6 specifika aspekter av det utannonserade arbetet uppnåddes en signifikant skillnad mellan grupperna, dock ansågs detta inte vara tillräckligt för att med säkerhet kunna förkasta nollhypotesen.}},
  author       = {{Ölund, Tomas}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Halo-effekten och den subjektiva bedömningen av ett utannonserat arbete}},
  year         = {{2011}},
}