Att utvecklas genom musik, rytmik och rörelse
(2012) PEDK01 20121Education
- Abstract (Swedish)
- Jag har gjort en litteraturstudie där jag undersökt hur historiska och nutida pedagogers estetiska metoder kan samverka och uppfylla mål och värderingar som hittas i läroplanen för förskolan. Med detta vill jag se hur musik, rytmik och rörelse kan vara en del av en pedagogisk verksamhet och hur dessa tre begrepp kan bidra till ett nyfiket och lärande barn.
Resultatet visar sig att i teorins sfär så kan pedagogernas estetiska metoder fungera bra för barns utveckling enligt läroplanen för förskolan. Detta då pedagogerna förespråkar en didaktik där barn får vara med att uppleva och erfara samt få god chans till att skapa gemenskap med andra individer inom verksamheten. Dock problematiseras det att en teoretisk synvinkel inom detta ämne inte... (More) - Jag har gjort en litteraturstudie där jag undersökt hur historiska och nutida pedagogers estetiska metoder kan samverka och uppfylla mål och värderingar som hittas i läroplanen för förskolan. Med detta vill jag se hur musik, rytmik och rörelse kan vara en del av en pedagogisk verksamhet och hur dessa tre begrepp kan bidra till ett nyfiket och lärande barn.
Resultatet visar sig att i teorins sfär så kan pedagogernas estetiska metoder fungera bra för barns utveckling enligt läroplanen för förskolan. Detta då pedagogerna förespråkar en didaktik där barn får vara med att uppleva och erfara samt få god chans till att skapa gemenskap med andra individer inom verksamheten. Dock problematiseras det att en teoretisk synvinkel inom detta ämne inte är tillräcklig för en fullständig tro till estetiska metoder och didaktik. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2740445
- author
- Sjölin, Camilla LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- Estetiska metoder för det lärande barnet
- course
- PEDK01 20121
- year
- 2012
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- förskolan., estetisk, läran, utveckling, rörelse, musik, rytmik
- language
- Swedish
- id
- 2740445
- date added to LUP
- 2012-06-21 08:56:04
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:02
@misc{2740445, abstract = {{Jag har gjort en litteraturstudie där jag undersökt hur historiska och nutida pedagogers estetiska metoder kan samverka och uppfylla mål och värderingar som hittas i läroplanen för förskolan. Med detta vill jag se hur musik, rytmik och rörelse kan vara en del av en pedagogisk verksamhet och hur dessa tre begrepp kan bidra till ett nyfiket och lärande barn. Resultatet visar sig att i teorins sfär så kan pedagogernas estetiska metoder fungera bra för barns utveckling enligt läroplanen för förskolan. Detta då pedagogerna förespråkar en didaktik där barn får vara med att uppleva och erfara samt få god chans till att skapa gemenskap med andra individer inom verksamheten. Dock problematiseras det att en teoretisk synvinkel inom detta ämne inte är tillräcklig för en fullständig tro till estetiska metoder och didaktik.}}, author = {{Sjölin, Camilla}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Att utvecklas genom musik, rytmik och rörelse}}, year = {{2012}}, }