Politiska tal -Barack Obama och Eva Longorias medverkan på Democratic National Convention
(2013) MKVA21 20122Media and Communication Studies
- Abstract (Swedish)
- Abstract
Titel Politiska tal – Barack Obama och Eva Longorias medverkan på Democratic National Convention
Kurs MKVA21 Ht-12 Lunds universitet
Författare Nicole Olsson
Handledare Joanna Doona
Examinator Nils Holmberg
Turner(2004:15) beskriver att kändisar har varit en del av politiska kampanjer sedan Franklin D. Roosevelt var president och även hur presidenten Ronald Reagan använde sig utav kändisar i sin valkampanj. Åsard (2010:44–45) menar att allt färre amerikanska medborgare ser på nyhetsprogram, och interaktiva medier såsom facebook, twitter och youtube blir vanligare för politiker att marknadsföra sig på. Men det är inte endast dessa medier som påverkar medborgare att rösta vid politiska val, utan det kan även vara betydande... (More) - Abstract
Titel Politiska tal – Barack Obama och Eva Longorias medverkan på Democratic National Convention
Kurs MKVA21 Ht-12 Lunds universitet
Författare Nicole Olsson
Handledare Joanna Doona
Examinator Nils Holmberg
Turner(2004:15) beskriver att kändisar har varit en del av politiska kampanjer sedan Franklin D. Roosevelt var president och även hur presidenten Ronald Reagan använde sig utav kändisar i sin valkampanj. Åsard (2010:44–45) menar att allt färre amerikanska medborgare ser på nyhetsprogram, och interaktiva medier såsom facebook, twitter och youtube blir vanligare för politiker att marknadsföra sig på. Men det är inte endast dessa medier som påverkar medborgare att rösta vid politiska val, utan det kan även vara betydande för politiker att använda sig av kända profiler som syns i television ofta och är igenkända av många medborgare(ibid).
Syftet med uppsatsen är att belysa hur presidentkandidater använder sig utav kändisar i deras valkampanjer och hur retoriska begrepp i framförandet av politiska tal ger uttryck.
Det som specifikt undersöks är två offentliga tal, ett framfört av Barack Obama och ett av Eva Longoria på Democratic National Convention 2012, där fokusen ligger på hur de förhåller sig till retoriska hjälpmedel. Det som kommer att belysas är några av de muntliga uttryck i talen som kan kopplas till retoriken. Samtidigt kommer också Eva Longorias medverkan och framförande undersökas utefter hennes profil som kändis och hur hon förhåller sig till Barack Obamas tal.
Metoden som har genomsyrat uppsatsen är den kvalitativa innehållsanalysen.
Genom slutsatsen har det framkommit att de båda använder sig utav de retoriska hjälpmedel som undersöks, samt att det finns återkommande ämnen i Eva Longorias tal som Barack Obama också tar upp. Då genom Eva Longorias status som kändis och innehållet i talet kan hon inte bara styrka Barack Obama som president utan också locka väljare genom sitt kändisskap. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3457761
- author
- Olsson, Nicole LU
- supervisor
- organization
- course
- MKVA21 20122
- year
- 2013
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- retorik, Eva Longoria, valkampanjer, Barack Obama, kändiskultur, kändisskap
- language
- Swedish
- id
- 3457761
- date added to LUP
- 2013-03-12 12:14:36
- date last changed
- 2014-09-04 08:35:59
@misc{3457761, abstract = {{Abstract Titel Politiska tal – Barack Obama och Eva Longorias medverkan på Democratic National Convention Kurs MKVA21 Ht-12 Lunds universitet Författare Nicole Olsson Handledare Joanna Doona Examinator Nils Holmberg Turner(2004:15) beskriver att kändisar har varit en del av politiska kampanjer sedan Franklin D. Roosevelt var president och även hur presidenten Ronald Reagan använde sig utav kändisar i sin valkampanj. Åsard (2010:44–45) menar att allt färre amerikanska medborgare ser på nyhetsprogram, och interaktiva medier såsom facebook, twitter och youtube blir vanligare för politiker att marknadsföra sig på. Men det är inte endast dessa medier som påverkar medborgare att rösta vid politiska val, utan det kan även vara betydande för politiker att använda sig av kända profiler som syns i television ofta och är igenkända av många medborgare(ibid). Syftet med uppsatsen är att belysa hur presidentkandidater använder sig utav kändisar i deras valkampanjer och hur retoriska begrepp i framförandet av politiska tal ger uttryck. Det som specifikt undersöks är två offentliga tal, ett framfört av Barack Obama och ett av Eva Longoria på Democratic National Convention 2012, där fokusen ligger på hur de förhåller sig till retoriska hjälpmedel. Det som kommer att belysas är några av de muntliga uttryck i talen som kan kopplas till retoriken. Samtidigt kommer också Eva Longorias medverkan och framförande undersökas utefter hennes profil som kändis och hur hon förhåller sig till Barack Obamas tal. Metoden som har genomsyrat uppsatsen är den kvalitativa innehållsanalysen. Genom slutsatsen har det framkommit att de båda använder sig utav de retoriska hjälpmedel som undersöks, samt att det finns återkommande ämnen i Eva Longorias tal som Barack Obama också tar upp. Då genom Eva Longorias status som kändis och innehållet i talet kan hon inte bara styrka Barack Obama som president utan också locka väljare genom sitt kändisskap.}}, author = {{Olsson, Nicole}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Politiska tal -Barack Obama och Eva Longorias medverkan på Democratic National Convention}}, year = {{2013}}, }