En märklig informationsbrist om ekologiska livsmedel
(2013) FEKN90 20131Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken kunskap konsumenter har om ekologiska märkningar i dagsläget samt hur de uppfattar olika ekologiska märkningar för att förstå hur marknadskommunikationen kan optimeras för att öka försäljningen av ekologiska varor.
För att genomföra uppsatsens syfte har vi använt oss av en kvantitativ studie och en kvalitativ förstudie. Den kvantitativa studien baseras på en enkätundersökning som respondenter i Lund, Malmö och Göteborg fått ta del av. Enkäten behandlade samtliga teoriområden.
Det finns en stor kunskapsbrist bland konsumenter om vad ekologiska märkningar står för. Ingen universell väg att kommunicera det ekologiska budskapet finns men faktabaserade retoriska argument har störst påverkan på... (More) - Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken kunskap konsumenter har om ekologiska märkningar i dagsläget samt hur de uppfattar olika ekologiska märkningar för att förstå hur marknadskommunikationen kan optimeras för att öka försäljningen av ekologiska varor.
För att genomföra uppsatsens syfte har vi använt oss av en kvantitativ studie och en kvalitativ förstudie. Den kvantitativa studien baseras på en enkätundersökning som respondenter i Lund, Malmö och Göteborg fått ta del av. Enkäten behandlade samtliga teoriområden.
Det finns en stor kunskapsbrist bland konsumenter om vad ekologiska märkningar står för. Ingen universell väg att kommunicera det ekologiska budskapet finns men faktabaserade retoriska argument har störst påverkan på alla tre typer av konsumenter vi har identifierat. Vi har även funnit ett positivt samband mellan färgen grön i kombination med antalet märkningar på förpackningen och det ekologiska intrycket av produkten. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3814616
- author
- Myhrman, Tobias LU and Svensson, Carolina LU
- supervisor
- organization
- course
- FEKN90 20131
- year
- 2013
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Grön marknadsföring, Egna märkesvaror, Marknadskommunikation, Retorik, Lojalitet, Brand Awareness, Förpackningens roll
- language
- Swedish
- id
- 3814616
- date added to LUP
- 2013-06-20 13:56:27
- date last changed
- 2013-06-20 13:56:27
@misc{3814616, abstract = {{Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken kunskap konsumenter har om ekologiska märkningar i dagsläget samt hur de uppfattar olika ekologiska märkningar för att förstå hur marknadskommunikationen kan optimeras för att öka försäljningen av ekologiska varor. För att genomföra uppsatsens syfte har vi använt oss av en kvantitativ studie och en kvalitativ förstudie. Den kvantitativa studien baseras på en enkätundersökning som respondenter i Lund, Malmö och Göteborg fått ta del av. Enkäten behandlade samtliga teoriområden. Det finns en stor kunskapsbrist bland konsumenter om vad ekologiska märkningar står för. Ingen universell väg att kommunicera det ekologiska budskapet finns men faktabaserade retoriska argument har störst påverkan på alla tre typer av konsumenter vi har identifierat. Vi har även funnit ett positivt samband mellan färgen grön i kombination med antalet märkningar på förpackningen och det ekologiska intrycket av produkten.}}, author = {{Myhrman, Tobias and Svensson, Carolina}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{En märklig informationsbrist om ekologiska livsmedel}}, year = {{2013}}, }