Könet bakom opinionerna
(2013) FEKN90 20131Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Vår studies syfte är att kartlägga hur könssammansättningen inom opinionsbildningen i FARs branschtidning Balans ser ut samt att utreda huruvida det spelar någon roll för utvecklandet av revisionsbranschen
om opinionsbildningen inte är jämställd. Studien utgör till viss del ett komplement till existerande forskning inom genusvetenskapen, men erövrar likaså helt ny mark, eftersom det inte förekommer någon
tidigare forskning om opinionsbildningen i Balans ur ett könsperspektiv.
Studien ökar inte minst den allmänna medvetenheten inom området i fråga, vilket senare kan ligga till grund för ytterligare efterforskning.
Studien har initialt följt den deduktiva ansatsen, men har tids nog övergått i ett induktivt tillvägagångssätt.... (More) - Vår studies syfte är att kartlägga hur könssammansättningen inom opinionsbildningen i FARs branschtidning Balans ser ut samt att utreda huruvida det spelar någon roll för utvecklandet av revisionsbranschen
om opinionsbildningen inte är jämställd. Studien utgör till viss del ett komplement till existerande forskning inom genusvetenskapen, men erövrar likaså helt ny mark, eftersom det inte förekommer någon
tidigare forskning om opinionsbildningen i Balans ur ett könsperspektiv.
Studien ökar inte minst den allmänna medvetenheten inom området i fråga, vilket senare kan ligga till grund för ytterligare efterforskning.
Studien har initialt följt den deduktiva ansatsen, men har tids nog övergått i ett induktivt tillvägagångssätt. Konkret har en kvantitativ
dokumentstudie och ett kvalitativt intervjuarbete företagits.
Teoriramen utgår från genusteori, sociokulturell teori samt från norm- och opinionsbildningsteori.
I dokumentstudien fastställs det huruvida könen är representerade i lika utsträckning inom opinionsbildningen i Balans och om det finns några
skiljaktigheter mellan könen vad gäller hållningen i de opinionsbildande
artiklarna. I intervjuarbetet presenteras respondenternas föreställningar
kring könsfördelningsstrukturen inom opinionsbildningen och dess påverkan på revisionsbranschens utveckling.
Det finns en könssnedvridning inom opinionsbildningen i Balans, såtillvida att kvinnorna skriver färre opinionsbildningsartiklar än männen. Kvinnornas underrepresentation inom revisionsbranschen tjänstgör som primärt förklaringsverktyg, varvid rådande branschkultur och strukturella barriärer verkar som understödjande orsaker. Det finns
däremot inga belägg för att männens könsövervikt varken hämmar eller
gagnar revisionsbranschen i stort. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3911762
- author
- Antonson, Marcus and Adell, Erik LU
- supervisor
- organization
- course
- FEKN90 20131
- year
- 2013
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Revision, könsfördelning, opinionsbildning, Balans
- language
- Swedish
- id
- 3911762
- date added to LUP
- 2013-07-01 14:48:16
- date last changed
- 2013-07-01 14:48:16
@misc{3911762, abstract = {{Vår studies syfte är att kartlägga hur könssammansättningen inom opinionsbildningen i FARs branschtidning Balans ser ut samt att utreda huruvida det spelar någon roll för utvecklandet av revisionsbranschen om opinionsbildningen inte är jämställd. Studien utgör till viss del ett komplement till existerande forskning inom genusvetenskapen, men erövrar likaså helt ny mark, eftersom det inte förekommer någon tidigare forskning om opinionsbildningen i Balans ur ett könsperspektiv. Studien ökar inte minst den allmänna medvetenheten inom området i fråga, vilket senare kan ligga till grund för ytterligare efterforskning. Studien har initialt följt den deduktiva ansatsen, men har tids nog övergått i ett induktivt tillvägagångssätt. Konkret har en kvantitativ dokumentstudie och ett kvalitativt intervjuarbete företagits. Teoriramen utgår från genusteori, sociokulturell teori samt från norm- och opinionsbildningsteori. I dokumentstudien fastställs det huruvida könen är representerade i lika utsträckning inom opinionsbildningen i Balans och om det finns några skiljaktigheter mellan könen vad gäller hållningen i de opinionsbildande artiklarna. I intervjuarbetet presenteras respondenternas föreställningar kring könsfördelningsstrukturen inom opinionsbildningen och dess påverkan på revisionsbranschens utveckling. Det finns en könssnedvridning inom opinionsbildningen i Balans, såtillvida att kvinnorna skriver färre opinionsbildningsartiklar än männen. Kvinnornas underrepresentation inom revisionsbranschen tjänstgör som primärt förklaringsverktyg, varvid rådande branschkultur och strukturella barriärer verkar som understödjande orsaker. Det finns däremot inga belägg för att männens könsövervikt varken hämmar eller gagnar revisionsbranschen i stort.}}, author = {{Antonson, Marcus and Adell, Erik}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Könet bakom opinionerna}}, year = {{2013}}, }