Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Den förklädde konsumenten - en uppsats om manligt konsumtionsbeteende

Castillo Velasquez, Lorena LU and Hedengran, Lisa LU (2013) KSKK01 20131
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Syftet med denna uppsats är att finna faktorer vilka uppmuntrar manlig klädkonsumtion. Vi genomförde en fallstudie där studieobjektet var shoppingintresserade män och arenan en herrklädesbutik. En kvalitativ metod applicerades; åtta semi-strukturerade intervjuer med butiksägare och stamkunder genomfördes, samt nio timmars icke-deltagande observationer i butiksmiljön. För att förstå männen användes teorier om genus, beteende och butiksmiljön som påverkansfaktor. Vi använde oss av en egen modell, med utgångspunkt i ”stimulus-respons”-teorin och servicescape, vilken tar hänsyn till hur miljön framkallar reaktioner vilka influerar beteende. Slutsatserna består i männens vilja att förklä sitt klädintresse, genom att framhäva varumärkesintresse,... (More)
Syftet med denna uppsats är att finna faktorer vilka uppmuntrar manlig klädkonsumtion. Vi genomförde en fallstudie där studieobjektet var shoppingintresserade män och arenan en herrklädesbutik. En kvalitativ metod applicerades; åtta semi-strukturerade intervjuer med butiksägare och stamkunder genomfördes, samt nio timmars icke-deltagande observationer i butiksmiljön. För att förstå männen användes teorier om genus, beteende och butiksmiljön som påverkansfaktor. Vi använde oss av en egen modell, med utgångspunkt i ”stimulus-respons”-teorin och servicescape, vilken tar hänsyn till hur miljön framkallar reaktioner vilka influerar beteende. Slutsatserna består i männens vilja att förklä sitt klädintresse, genom att framhäva varumärkesintresse, de sociala aspekterna och den egna identiteten; för att på så sätt kunna hänge sig åt shopping. Vidare var service en viktig faktor i männens upplevelse och påverkade deras grad av nöjdhet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Castillo Velasquez, Lorena LU and Hedengran, Lisa LU
supervisor
organization
course
KSKK01 20131
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
stereotyper., maskulinitet, varumärken, beteende, butik, servicescape, nöjesshopping, konsumtion, män
language
Swedish
id
4254797
date added to LUP
2015-02-05 15:33:26
date last changed
2015-02-05 15:33:26
@misc{4254797,
  abstract     = {{Syftet med denna uppsats är att finna faktorer vilka uppmuntrar manlig klädkonsumtion. Vi genomförde en fallstudie där studieobjektet var shoppingintresserade män och arenan en herrklädesbutik. En kvalitativ metod applicerades; åtta semi-strukturerade intervjuer med butiksägare och stamkunder genomfördes, samt nio timmars icke-deltagande observationer i butiksmiljön. För att förstå männen användes teorier om genus, beteende och butiksmiljön som påverkansfaktor. Vi använde oss av en egen modell, med utgångspunkt i ”stimulus-respons”-teorin och servicescape, vilken tar hänsyn till hur miljön framkallar reaktioner vilka influerar beteende. Slutsatserna består i männens vilja att förklä sitt klädintresse, genom att framhäva varumärkesintresse, de sociala aspekterna och den egna identiteten; för att på så sätt kunna hänge sig åt shopping. Vidare var service en viktig faktor i männens upplevelse och påverkade deras grad av nöjdhet.}},
  author       = {{Castillo Velasquez, Lorena and Hedengran, Lisa}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Den förklädde konsumenten - en uppsats om manligt konsumtionsbeteende}},
  year         = {{2013}},
}