Att skapa en bättre vardag för de många anställda
(2014) FEKH19 20132Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Examensarbetets titel: Att skapa en bättre vardag för de många anställda
Seminariedatum: 2014-01-17
Ämne/kurs: FEKH19, Examensarbete kandidatnivå, 15 högskolepoäng
Författare: Valentina Chan, Björn Eng, Maher Hamid, Zuher Kiswani.
Handledare: Rikard Larsson
Nyckelord: Engagemang & Typ I I, Teori X & Y, Karriärmodellen, Principal- Agentteorin, Inre och yttre belöningar
Syfte: Syftet är att undersöka vilka utvärderingsfaktorer och belöningar som främjar engagemang hos detaljhandelspersonal med olika drivkrafter och karriärinriktningar.
Metod: En enkätbaserad enfallsstudie genomfördes på ett större detaljhandelsföretag, vilken kompletterades med kvalitativa intervjuer. Resultatet analyserades med hjälp av statistiska analysverktyg för... (More) - Examensarbetets titel: Att skapa en bättre vardag för de många anställda
Seminariedatum: 2014-01-17
Ämne/kurs: FEKH19, Examensarbete kandidatnivå, 15 högskolepoäng
Författare: Valentina Chan, Björn Eng, Maher Hamid, Zuher Kiswani.
Handledare: Rikard Larsson
Nyckelord: Engagemang & Typ I I, Teori X & Y, Karriärmodellen, Principal- Agentteorin, Inre och yttre belöningar
Syfte: Syftet är att undersöka vilka utvärderingsfaktorer och belöningar som främjar engagemang hos detaljhandelspersonal med olika drivkrafter och karriärinriktningar.
Metod: En enkätbaserad enfallsstudie genomfördes på ett större detaljhandelsföretag, vilken kompletterades med kvalitativa intervjuer. Resultatet analyserades med hjälp av statistiska analysverktyg för att söka hypotesstöd i datamaterialet.
Teoretiska perspektiv: Med utgångspunkt från olika utvärderings- och belöningsteorier såsom Kerr’s utvärderingsproblematik, Agentteorin, teori X & Y, typ X & I, avser vi att studera hur de främjar engagemang från ett karriärbaserat perspektiv.
Empiri: Studier (Gallup, 2013) visar att endast 16% av svenskarna är engagerade i sina arbeten. Eftersom detaljhandelspersonal ofta har direktkontakt med kunden så är engagemang inom detaljhandeln betydelsefull och därför är den undersökta populationen IKEA Helsingborgs säljare.
Resultat: Undersökningen fann stöd för hypoteserna beträffande Kerr, Pink och Karriärmodellen i undersökningsurvalet, samtidigt som hypoteserna för Agentteorin och McGregor saknade stöd. De genererade resultaten är möjligen kontextberoende vilket i sig visar på frågans komplexitet. Engagemang visar sig vara fullt möjligt att skapa via välavvägda utvärderingar och belöningar. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4336467
- author
- Eng, Björn LU ; Chan, Valentina LU ; Kiswani, Zuher LU and Hamid, Maher LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- To create a better everyday life for the many employees
- course
- FEKH19 20132
- year
- 2014
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Teori X & Y, Engagemang & Typ I I, Karriärmodellen, Principal- Agentteorin, Inre och yttre belöningar
- language
- Swedish
- id
- 4336467
- date added to LUP
- 2014-03-12 15:25:57
- date last changed
- 2014-03-12 15:25:57
@misc{4336467, abstract = {{Examensarbetets titel: Att skapa en bättre vardag för de många anställda Seminariedatum: 2014-01-17 Ämne/kurs: FEKH19, Examensarbete kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Valentina Chan, Björn Eng, Maher Hamid, Zuher Kiswani. Handledare: Rikard Larsson Nyckelord: Engagemang & Typ I I, Teori X & Y, Karriärmodellen, Principal- Agentteorin, Inre och yttre belöningar Syfte: Syftet är att undersöka vilka utvärderingsfaktorer och belöningar som främjar engagemang hos detaljhandelspersonal med olika drivkrafter och karriärinriktningar. Metod: En enkätbaserad enfallsstudie genomfördes på ett större detaljhandelsföretag, vilken kompletterades med kvalitativa intervjuer. Resultatet analyserades med hjälp av statistiska analysverktyg för att söka hypotesstöd i datamaterialet. Teoretiska perspektiv: Med utgångspunkt från olika utvärderings- och belöningsteorier såsom Kerr’s utvärderingsproblematik, Agentteorin, teori X & Y, typ X & I, avser vi att studera hur de främjar engagemang från ett karriärbaserat perspektiv. Empiri: Studier (Gallup, 2013) visar att endast 16% av svenskarna är engagerade i sina arbeten. Eftersom detaljhandelspersonal ofta har direktkontakt med kunden så är engagemang inom detaljhandeln betydelsefull och därför är den undersökta populationen IKEA Helsingborgs säljare. Resultat: Undersökningen fann stöd för hypoteserna beträffande Kerr, Pink och Karriärmodellen i undersökningsurvalet, samtidigt som hypoteserna för Agentteorin och McGregor saknade stöd. De genererade resultaten är möjligen kontextberoende vilket i sig visar på frågans komplexitet. Engagemang visar sig vara fullt möjligt att skapa via välavvägda utvärderingar och belöningar.}}, author = {{Eng, Björn and Chan, Valentina and Kiswani, Zuher and Hamid, Maher}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Att skapa en bättre vardag för de många anställda}}, year = {{2014}}, }