Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Att lära eller inte lära - Hur organisationer systematiskt arbetar för att bli lärande organisationer

Dahlin, Amanda LU and Ringdal, Sara LU (2014) FEKN90 20141
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Det teoretiska ramverket för denna uppsats baserades på Senges fem dimensioner, Garvins fem aktiviteter och Kline och Saunders teorier om den lärande organisationen. Syftet var att göra en branschöverskridande kvalitativ undersökning av vilka förutsättningar som krävs för att systematiskt kunna arbeta för att bli en lärande organisation samt hur det systematiska arbetet sker. Elva informanter i ledande positioner för lärande i 11 olika organisationer intervjuades. Tematisk analys (Braun & Clark) användes. Resultaten visade att organisationerna prioriterar organisationskulturella grundpelare genom att skapa en lärande organisationskultur, en gemensamvison samt tillämpa transparens. Vidare skapas förutsättningar för lärande genom att... (More)
Det teoretiska ramverket för denna uppsats baserades på Senges fem dimensioner, Garvins fem aktiviteter och Kline och Saunders teorier om den lärande organisationen. Syftet var att göra en branschöverskridande kvalitativ undersökning av vilka förutsättningar som krävs för att systematiskt kunna arbeta för att bli en lärande organisation samt hur det systematiska arbetet sker. Elva informanter i ledande positioner för lärande i 11 olika organisationer intervjuades. Tematisk analys (Braun & Clark) användes. Resultaten visade att organisationerna prioriterar organisationskulturella grundpelare genom att skapa en lärande organisationskultur, en gemensamvison samt tillämpa transparens. Vidare skapas förutsättningar för lärande genom att organisationerna bygger strukturer för lärande, kartlägger kompetenser och är medvetna om och arbetar med de svårigheter som kan uppkomma. Slutligen framhålls vikten av den mänskliga faktorn genom medarbetarens eget ansvar för lärande, ledarens centrala roll samt att lärande sker genom interaktion med andra. Slutsatserna från denna studie visade att tidigare forskning kan bekräftas men att det även finns nya aspekter som bör uppmärksammas såsom kartläggning av kompetenser och att avsätta tid för lärande vilket ger ytterligare komponenter i arbetet mot en lärande organisation. Resultaten visade även att det systematiska arbetet mot att bli en lärande organisation är oberoende organisationsstrukturen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Dahlin, Amanda LU and Ringdal, Sara LU
supervisor
organization
course
FEKN90 20141
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
lärande organisationer, knowledge management, teamarbete, organisationskultur, lärande, kompetenskartläggning
language
Swedish
id
4463059
date added to LUP
2014-09-29 14:40:07
date last changed
2014-09-29 14:40:07
@misc{4463059,
  abstract     = {{Det teoretiska ramverket för denna uppsats baserades på Senges fem dimensioner, Garvins fem aktiviteter och Kline och Saunders teorier om den lärande organisationen. Syftet var att göra en branschöverskridande kvalitativ undersökning av vilka förutsättningar som krävs för att systematiskt kunna arbeta för att bli en lärande organisation samt hur det systematiska arbetet sker. Elva informanter i ledande positioner för lärande i 11 olika organisationer intervjuades. Tematisk analys (Braun & Clark) användes. Resultaten visade att organisationerna prioriterar organisationskulturella grundpelare genom att skapa en lärande organisationskultur, en gemensamvison samt tillämpa transparens. Vidare skapas förutsättningar för lärande genom att organisationerna bygger strukturer för lärande, kartlägger kompetenser och är medvetna om och arbetar med de svårigheter som kan uppkomma. Slutligen framhålls vikten av den mänskliga faktorn genom medarbetarens eget ansvar för lärande, ledarens centrala roll samt att lärande sker genom interaktion med andra. Slutsatserna från denna studie visade att tidigare forskning kan bekräftas men att det även finns nya aspekter som bör uppmärksammas såsom kartläggning av kompetenser och att avsätta tid för lärande vilket ger ytterligare komponenter i arbetet mot en lärande organisation. Resultaten visade även att det systematiska arbetet mot att bli en lärande organisation är oberoende organisationsstrukturen.}},
  author       = {{Dahlin, Amanda and Ringdal, Sara}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Att lära eller inte lära - Hur organisationer systematiskt arbetar för att bli lärande organisationer}},
  year         = {{2014}},
}