Miljöarbete på hotellrum - En studie om upplevelse och värdeskapande
(2014) KSKK01 20141Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Syftet är att göra en analys av hur svenska konsumenter upplever hotellverksamheters miljöarbete på hotellrum.
Metod: En kvalitativ studie innehållande en kvantitativ undersökningsmetod, samt en abduktiv ansats har tillämpats.
Teoretisk referensram: Studiens teoretiska referensram utgörs av teorier kring värdeskapande upplevelser, konsumtionsbeteende, identitetsskapande samt ansvarstagande.
Empiri: Det empiriska materialet är baserat på en enkätundersökning, med kvalitativa inslag, av svenska affärs- och privatresenärer.
Slutsatser: Av de utvalda miljöaktiviteterna anses källsortering på hotellrum, elektricitetskontroll genom nyckelkort, påfyllningsbara schampo-, balsam- och tvålflaskor samt handduksåteranvändning vara... (More) - Syfte: Syftet är att göra en analys av hur svenska konsumenter upplever hotellverksamheters miljöarbete på hotellrum.
Metod: En kvalitativ studie innehållande en kvantitativ undersökningsmetod, samt en abduktiv ansats har tillämpats.
Teoretisk referensram: Studiens teoretiska referensram utgörs av teorier kring värdeskapande upplevelser, konsumtionsbeteende, identitetsskapande samt ansvarstagande.
Empiri: Det empiriska materialet är baserat på en enkätundersökning, med kvalitativa inslag, av svenska affärs- och privatresenärer.
Slutsatser: Av de utvalda miljöaktiviteterna anses källsortering på hotellrum, elektricitetskontroll genom nyckelkort, påfyllningsbara schampo-, balsam- och tvålflaskor samt handduksåteranvändning vara värdehöjande faktorer. Däremot anses reducerat vattenflöde i duschen inte vara en värdehöjande aspekt. Dessa resultat baseras på att dagens konsumenter är miljömedvetna i sin vardag samtidigt som de tar ett aktivt samhällsansvar. För att svenska hotellgäster ständigt ska agera miljövänligt och samtidigt erhålla värdehöjande upplevelser, krävs det att hotellverksamheter kontinuerligt arbetar för en proaktiv kommunikation. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4469623
- author
- Lindell, Rebecca LU and Eksund, Anna LU
- supervisor
- organization
- course
- KSKK01 20141
- year
- 2014
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Miljömedvetenhet, Vattenbesparing, Elbesparing, Miljövärde, Gästnöjdhet, Hotell, Miljö, Källsortering
- language
- Swedish
- id
- 4469623
- date added to LUP
- 2014-12-22 11:30:53
- date last changed
- 2014-12-22 11:30:53
@misc{4469623, abstract = {{Syfte: Syftet är att göra en analys av hur svenska konsumenter upplever hotellverksamheters miljöarbete på hotellrum. Metod: En kvalitativ studie innehållande en kvantitativ undersökningsmetod, samt en abduktiv ansats har tillämpats. Teoretisk referensram: Studiens teoretiska referensram utgörs av teorier kring värdeskapande upplevelser, konsumtionsbeteende, identitetsskapande samt ansvarstagande. Empiri: Det empiriska materialet är baserat på en enkätundersökning, med kvalitativa inslag, av svenska affärs- och privatresenärer. Slutsatser: Av de utvalda miljöaktiviteterna anses källsortering på hotellrum, elektricitetskontroll genom nyckelkort, påfyllningsbara schampo-, balsam- och tvålflaskor samt handduksåteranvändning vara värdehöjande faktorer. Däremot anses reducerat vattenflöde i duschen inte vara en värdehöjande aspekt. Dessa resultat baseras på att dagens konsumenter är miljömedvetna i sin vardag samtidigt som de tar ett aktivt samhällsansvar. För att svenska hotellgäster ständigt ska agera miljövänligt och samtidigt erhålla värdehöjande upplevelser, krävs det att hotellverksamheter kontinuerligt arbetar för en proaktiv kommunikation.}}, author = {{Lindell, Rebecca and Eksund, Anna}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Miljöarbete på hotellrum - En studie om upplevelse och värdeskapande}}, year = {{2014}}, }