Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Om ordföljden i överordnade påståendesatser - en kvantitativ studie av andraspråksinlärares förmåga till inversion

Cordesius, Louise LU (2014) SVEK02 20142
Division of Swedish subjects, Danish, and Icelandic
Abstract (Swedish)
Denna uppsats är en kvantitativ studie om 60 vuxna andraspråksinlärares förmåga till inversion i överordnade påståendesatser. Syftet med undersökningen är att se hur den språkliga kontexten samt utbildningstiden i svenska som andraspråk påverkar förmågan till inversion. Eliciteringsmetoden utgörs av ett grammatikalitetsbedömningstest som konstrueras med olika fundamentsinnehåll, finita verb och subjektsinnehåll. Informanterna har studerat svenska som andraspråk under olika lång tid på tre nivåer: sfi, sas och sva gy. Resultatet visar generellt en hög förmåga att klara av inversion på sas och sva gy samt en något lägre förmåga på sfi. Det visar också att kontexten har en viss betydelse som varierar mellan nivåerna. Tiden i utbildning i... (More)
Denna uppsats är en kvantitativ studie om 60 vuxna andraspråksinlärares förmåga till inversion i överordnade påståendesatser. Syftet med undersökningen är att se hur den språkliga kontexten samt utbildningstiden i svenska som andraspråk påverkar förmågan till inversion. Eliciteringsmetoden utgörs av ett grammatikalitetsbedömningstest som konstrueras med olika fundamentsinnehåll, finita verb och subjektsinnehåll. Informanterna har studerat svenska som andraspråk under olika lång tid på tre nivåer: sfi, sas och sva gy. Resultatet visar generellt en hög förmåga att klara av inversion på sas och sva gy samt en något lägre förmåga på sfi. Det visar också att kontexten har en viss betydelse som varierar mellan nivåerna. Tiden i utbildning i svenska som andraspråk kan ha betydelse för förmågan till inversion, liksom modersmål, vistelsetid i Sverige, utbildningsbakgrund och språkkunskaper i närliggande språk som liksom svenskan har inversion. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Cordesius, Louise LU
supervisor
organization
course
SVEK02 20142
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
inversion, ordföljd, påståendesatser, andraspråksinlärning, sfi, sva, vuxenutbildning
language
Swedish
id
4645614
date added to LUP
2014-09-11 13:32:11
date last changed
2015-12-14 13:27:10
@misc{4645614,
  abstract     = {{Denna uppsats är en kvantitativ studie om 60 vuxna andraspråksinlärares förmåga till inversion i överordnade påståendesatser. Syftet med undersökningen är att se hur den språkliga kontexten samt utbildningstiden i svenska som andraspråk påverkar förmågan till inversion. Eliciteringsmetoden utgörs av ett grammatikalitetsbedömningstest som konstrueras med olika fundamentsinnehåll, finita verb och subjektsinnehåll. Informanterna har studerat svenska som andraspråk under olika lång tid på tre nivåer: sfi, sas och sva gy. Resultatet visar generellt en hög förmåga att klara av inversion på sas och sva gy samt en något lägre förmåga på sfi. Det visar också att kontexten har en viss betydelse som varierar mellan nivåerna. Tiden i utbildning i svenska som andraspråk kan ha betydelse för förmågan till inversion, liksom modersmål, vistelsetid i Sverige, utbildningsbakgrund och språkkunskaper i närliggande språk som liksom svenskan har inversion.}},
  author       = {{Cordesius, Louise}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Om ordföljden i överordnade påståendesatser - en kvantitativ studie av andraspråksinlärares förmåga till inversion}},
  year         = {{2014}},
}