Generationsutmaningar i digital marknadsföring – En kvantitativ studie av generationssegmentering i digital media
(2015) FEKH29 20151Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Titel: Generationsutmaningar i digital marknadsföring – En kvantitativ studie av generationssegmentering i digital media
Seminariedatum: 4 juni 2015
Kurs: FEKH29
Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 hp
Författare: Agata Anna Gornik, Eric Ingelström, Julia Kulle
Handledare: Clara Gustafsson
Nyckelord: Generationssegmentering, Baby Boomers, Generation Z, Digital marknadsföring, Tillit, Skepticism
Syfte: Denna uppsats syftar till att utöka kunskapen kring segmentering och tillit till digital marknadsföring genom att undersöka skillnader i Generation Zs respektive Generation Baby Boomers tillit till fiktiva reklaminsatser från en privatperson respektive ett företag.
Metod: En kvantitativ... (More) - Titel: Generationsutmaningar i digital marknadsföring – En kvantitativ studie av generationssegmentering i digital media
Seminariedatum: 4 juni 2015
Kurs: FEKH29
Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 hp
Författare: Agata Anna Gornik, Eric Ingelström, Julia Kulle
Handledare: Clara Gustafsson
Nyckelord: Generationssegmentering, Baby Boomers, Generation Z, Digital marknadsföring, Tillit, Skepticism
Syfte: Denna uppsats syftar till att utöka kunskapen kring segmentering och tillit till digital marknadsföring genom att undersöka skillnader i Generation Zs respektive Generation Baby Boomers tillit till fiktiva reklaminsatser från en privatperson respektive ett företag.
Metod: En kvantitativ forskningsdesign har valts med en inriktning på en deduktiv ansats. Data samlades in genom strukturerade enkät där begrepp operationaliserats för att besvara olika hypoteser.
Teori: Ett teoretiskt ramverk gällande tillit till marknadsföring och generationstillhörighet har konstruerats för att ge grund för att besvara studiens syfte.
Data: Empirin som studien bygger sitt kunskapsbidrag på är insamlad på köpcentret Emporia i Malmö. Data består av individer från både Baby Boomers och Generation Z.
Resultat: Resultatet visar att det inte finns generationsspecifika skillnader i tillit till digital marknadsföring. Det är därmed inte effektivt att generationssegmentera om målet är att uppnå tillit. Skillnader som finns är snarare åldersspecifika. (Less) - Popular Abstract
- Title: The Generation Challenge – a Quantitative Study of Generational Market Segmentation within the Field of Digital Marketing
Seminar Date: June 4th, 2015
Course: FEKH29 Business Administration:
Degree Project in Marketing, Undergraduate Level, 15 ECTS
Authors: Agata Anna Gornik, Eric Ingelström, and Julia Kulle
Advisor: Clara Gustafsson
Keywords: Generational Market Segmentation, Baby Boomers, Generation Z, Digital Marketing, Trust, Scepticism
Purpose: This bachelor thesis aims to study the differences in Baby Boomers and Generation Zs trust towards two fictional examples of digital marketing, in order to contribute to the field of generational market segmentation.
Methodology: A deductive process... (More) - Title: The Generation Challenge – a Quantitative Study of Generational Market Segmentation within the Field of Digital Marketing
Seminar Date: June 4th, 2015
Course: FEKH29 Business Administration:
Degree Project in Marketing, Undergraduate Level, 15 ECTS
Authors: Agata Anna Gornik, Eric Ingelström, and Julia Kulle
Advisor: Clara Gustafsson
Keywords: Generational Market Segmentation, Baby Boomers, Generation Z, Digital Marketing, Trust, Scepticism
Purpose: This bachelor thesis aims to study the differences in Baby Boomers and Generation Zs trust towards two fictional examples of digital marketing, in order to contribute to the field of generational market segmentation.
Methodology: A deductive process saturates the quantitative method of the study. The data collection took place by operationalization of the key words within the field, in order to find answers to the hypothesis.
Theoretical: The theoretical perspective of the study is based on theories within the field of trust and generation, which made it possible to understand, and answer the purpose of the study.
Data: The data, which this thesis is based on, was collected in Emporia Shopping Mall in Malmö. The data includes people from Baby Boomers Generation and Generation Z.
Conclusion: We were not able to make any conclusions on generation-specific characteristics that could prove differences in how Baby Boomers and Generation Z trust the digital marketing environment. The findings show that differences between the generations potentially is age-based. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/7470922
- author
- Kulle, Julia LU ; Ingelström, Eric LU and Gornik, Agata Anna LU
- supervisor
- organization
- course
- FEKH29 20151
- year
- 2015
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Generational Market Segmentation, Baby Boomers, Generation Z, Digital Marketing, Trust, Scepticism
- language
- Swedish
- id
- 7470922
- date added to LUP
- 2015-06-30 15:22:55
- date last changed
- 2015-06-30 15:22:55
@misc{7470922, abstract = {{Titel: Generationsutmaningar i digital marknadsföring – En kvantitativ studie av generationssegmentering i digital media Seminariedatum: 4 juni 2015 Kurs: FEKH29 Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 hp Författare: Agata Anna Gornik, Eric Ingelström, Julia Kulle Handledare: Clara Gustafsson Nyckelord: Generationssegmentering, Baby Boomers, Generation Z, Digital marknadsföring, Tillit, Skepticism Syfte: Denna uppsats syftar till att utöka kunskapen kring segmentering och tillit till digital marknadsföring genom att undersöka skillnader i Generation Zs respektive Generation Baby Boomers tillit till fiktiva reklaminsatser från en privatperson respektive ett företag. Metod: En kvantitativ forskningsdesign har valts med en inriktning på en deduktiv ansats. Data samlades in genom strukturerade enkät där begrepp operationaliserats för att besvara olika hypoteser. Teori: Ett teoretiskt ramverk gällande tillit till marknadsföring och generationstillhörighet har konstruerats för att ge grund för att besvara studiens syfte. Data: Empirin som studien bygger sitt kunskapsbidrag på är insamlad på köpcentret Emporia i Malmö. Data består av individer från både Baby Boomers och Generation Z. Resultat: Resultatet visar att det inte finns generationsspecifika skillnader i tillit till digital marknadsföring. Det är därmed inte effektivt att generationssegmentera om målet är att uppnå tillit. Skillnader som finns är snarare åldersspecifika.}}, author = {{Kulle, Julia and Ingelström, Eric and Gornik, Agata Anna}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Generationsutmaningar i digital marknadsföring – En kvantitativ studie av generationssegmentering i digital media}}, year = {{2015}}, }