Ratingverktygets betydelse för styrningen av plattformsföretag i delningsekonomin
(2015) FEKN90 20151Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Examensarbetets titel: Ratingverktygets betydelse för styrningen av plattformsföretag i delningsekonomin
Seminariedatum: 27-05-2015
Ämne/kurs: FEKN90, Examensarbete på Civilekonomprogrammet, 30 Högskolepoäng
Författare: Cecilia Brahme & Lisen Hentschel
Handledare: Jon Bertilsson
Nyckelord: Styrning, Tjänster, Delningsekonomin, Plattformsföretag, Rating
Syfte: Studiens syfte är att undersöka ratingverktygets betydelse för styrningen av aktiviteter och kvalitet i förmedlingen av tjänster via plattformar inom delningsekonomin.
Metod: Kvalitativ metod med en abduktiv ansats. Studien är en inbäddad fallstudie med en komparativ design och dataanalys skedde genom grundad teori. Insamling av primärdata genomfördes med hjälp av... (More) - Examensarbetets titel: Ratingverktygets betydelse för styrningen av plattformsföretag i delningsekonomin
Seminariedatum: 27-05-2015
Ämne/kurs: FEKN90, Examensarbete på Civilekonomprogrammet, 30 Högskolepoäng
Författare: Cecilia Brahme & Lisen Hentschel
Handledare: Jon Bertilsson
Nyckelord: Styrning, Tjänster, Delningsekonomin, Plattformsföretag, Rating
Syfte: Studiens syfte är att undersöka ratingverktygets betydelse för styrningen av aktiviteter och kvalitet i förmedlingen av tjänster via plattformar inom delningsekonomin.
Metod: Kvalitativ metod med en abduktiv ansats. Studien är en inbäddad fallstudie med en komparativ design och dataanalys skedde genom grundad teori. Insamling av primärdata genomfördes med hjälp av semi-strukturerade intervjuer och sekundärdata samlades in från elektroniska källor.
Teoretiska perspektiv: Studiens teoretiska bas grundar sig i tidigare studier kring ratingverktyget. För att möjliggöra en analys av hur funktionen kan användas som ett styrmedel studerades en rad teorier som under studiens abduktiva tillvägagångssätt trädde följande fram som betydelsefulla: Panpoticon, Agentteorin, Tjänsteteorier, The cult[ure] of the customer, Reifikation & Varufetischism, Community-teorier och Nätverksvarumärken.
Empiri: Insamling av empiri skedde genom 25 semi-strukturerade intervjuer från ett tredimensionellt perspektiv, med utgångpunkt internt på de två företagen Airbnb och Uber, samt externt från såväl tjänsteförmedlare som konsumenter på respektive plattform.
Resultat: Studiens resultat visar att ratingverktyget spelar en viktig roll i styrningen av plattformsföretag och kan bidra till att såväl övervaka aktiviteter och aktörer som att kvalitetssäkra plattformens tjänsteerbjudanden. (Less) - Popular Abstract
- Title: The importance of rating and reviews in the governance of platforms - One tool to rule the sharing economy
Seminar date: 27-05-2015
Course: FEKN90, Degree Project, Master of Science in Business and Economics, 30 ECTS
Authors: Cecilia Brahme & Lisen Hentschel
Advisor: Jon Bertilsson
Key words: Governance, Services, The Sharing Economy, Platform Companies, Rating
Purpose: The aim of the study is to investigate how the rating tool serves to govern the activities and quality in a services company, using a platform business model, in the sharing economy.
Methodology: A qualitative embedded case study with a comparative design, based on grounded theory. Primary data was collected through semi-structured interviews... (More) - Title: The importance of rating and reviews in the governance of platforms - One tool to rule the sharing economy
Seminar date: 27-05-2015
Course: FEKN90, Degree Project, Master of Science in Business and Economics, 30 ECTS
Authors: Cecilia Brahme & Lisen Hentschel
Advisor: Jon Bertilsson
Key words: Governance, Services, The Sharing Economy, Platform Companies, Rating
Purpose: The aim of the study is to investigate how the rating tool serves to govern the activities and quality in a services company, using a platform business model, in the sharing economy.
Methodology: A qualitative embedded case study with a comparative design, based on grounded theory. Primary data was collected through semi-structured interviews and secondary data through electronic sources.
Theoretical perspectives: The theoretical foundation of this study is based on previous research about the rating tool. Further, a collection of theories were gathered in order to enable an analysis of the phenomena and its role in the governance of platforms: Panopticon, Agency Theory, Service Management and Marketing, The cult[ure] of the Customer, Reification & Commodity Fetishism, Brand-Orientated Networks.
Empirical foundation: Gathered through 25 semi-structured interviews from a triangular perspective, with an empirical foundation based on respondents internally from the two companies Airbnb and Uber, as well as an external perspective through the service brokers and customers.
Conclusions: The results of this study show that the rating tool plays an important role in the governance of platform companies within the sharing economy. The rating tool can help companies to both surveil the activities on the platform, as well as secure the quality of platforms service offerings. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/7616049
- author
- Brahme, Cecila and Hentschel, Lisen LU
- supervisor
- organization
- course
- FEKN90 20151
- year
- 2015
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Styrning, Tjänster, Delningsekonomin, Plattformsföretag, Rating
- language
- Swedish
- id
- 7616049
- date added to LUP
- 2015-08-12 18:12:11
- date last changed
- 2015-08-12 18:12:11
@misc{7616049, abstract = {{Examensarbetets titel: Ratingverktygets betydelse för styrningen av plattformsföretag i delningsekonomin Seminariedatum: 27-05-2015 Ämne/kurs: FEKN90, Examensarbete på Civilekonomprogrammet, 30 Högskolepoäng Författare: Cecilia Brahme & Lisen Hentschel Handledare: Jon Bertilsson Nyckelord: Styrning, Tjänster, Delningsekonomin, Plattformsföretag, Rating Syfte: Studiens syfte är att undersöka ratingverktygets betydelse för styrningen av aktiviteter och kvalitet i förmedlingen av tjänster via plattformar inom delningsekonomin. Metod: Kvalitativ metod med en abduktiv ansats. Studien är en inbäddad fallstudie med en komparativ design och dataanalys skedde genom grundad teori. Insamling av primärdata genomfördes med hjälp av semi-strukturerade intervjuer och sekundärdata samlades in från elektroniska källor. Teoretiska perspektiv: Studiens teoretiska bas grundar sig i tidigare studier kring ratingverktyget. För att möjliggöra en analys av hur funktionen kan användas som ett styrmedel studerades en rad teorier som under studiens abduktiva tillvägagångssätt trädde följande fram som betydelsefulla: Panpoticon, Agentteorin, Tjänsteteorier, The cult[ure] of the customer, Reifikation & Varufetischism, Community-teorier och Nätverksvarumärken. Empiri: Insamling av empiri skedde genom 25 semi-strukturerade intervjuer från ett tredimensionellt perspektiv, med utgångpunkt internt på de två företagen Airbnb och Uber, samt externt från såväl tjänsteförmedlare som konsumenter på respektive plattform. Resultat: Studiens resultat visar att ratingverktyget spelar en viktig roll i styrningen av plattformsföretag och kan bidra till att såväl övervaka aktiviteter och aktörer som att kvalitetssäkra plattformens tjänsteerbjudanden.}}, author = {{Brahme, Cecila and Hentschel, Lisen}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Ratingverktygets betydelse för styrningen av plattformsföretag i delningsekonomin}}, year = {{2015}}, }