Svenska humorinstrument i marknadsföring
(2015) FEKH29 20151Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Examensarbetets titel: Svenska humorinstrument i marknadsföring – en analys ur ett semiotisk-och mytperspektiv.
Seminariedatum: 2015-06-04
Ämne/kurs: FEKH29 Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 HP
Författare: Andreas Lind
Handledare: Jon Bertilsson
Fem nyckelord: Humor, Myter, kulturella föreställningar, Tecken, Marknadskommunikation
Syfte: Syftet med studien kommer att vara att utveckla förståelse för etablerade samhällskulturella föreställningar som gör sig uttryckt i myter, och hur de framställs i marknadsföringskommunikation för att generera ett humoristiskt element. Samt genom en analys av marknadsföringsmaterialet utifrån underliggande semiologiska budskap och myter få förståelse för hur de används.
Metod: Denna... (More) - Examensarbetets titel: Svenska humorinstrument i marknadsföring – en analys ur ett semiotisk-och mytperspektiv.
Seminariedatum: 2015-06-04
Ämne/kurs: FEKH29 Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 HP
Författare: Andreas Lind
Handledare: Jon Bertilsson
Fem nyckelord: Humor, Myter, kulturella föreställningar, Tecken, Marknadskommunikation
Syfte: Syftet med studien kommer att vara att utveckla förståelse för etablerade samhällskulturella föreställningar som gör sig uttryckt i myter, och hur de framställs i marknadsföringskommunikation för att generera ett humoristiskt element. Samt genom en analys av marknadsföringsmaterialet utifrån underliggande semiologiska budskap och myter få förståelse för hur de används.
Metod: Denna kvalitativa uppsats är en dokumentstudie med en abduktiv ansats. Det insamlade empiriska materialet har granskats med hjälp av en semiotisk analys och det teoretiska ramverket.
Teoretiskt perspektiv: Det teoretiska ramverket är uppbyggt av semiologisk teori med sitt ursprung i lingvistiken och teori om hur marknadsföring kommunicerar ett värde till en kultur.
Empiri: Materialet består av fyra stycken reklamfilmer som har blivit belönade med en utmärkelse av institutionen Guldägget.
Resultat: De mytbildningar som har identifierats utifrån svenska kulturella föreställningar är bland annat, ”Svensson”, ”den otekniska äldre”, ”den teknologiska utvecklingen”. För att framställa ett humoristiskt element kan myten antingen överdrivas, kontrasteras eller motsägas. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/7753033
- author
- Lind, Andreas LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- -En analys ur ett semiotiskt-och mytperspektiv
- course
- FEKH29 20151
- year
- 2015
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Humor, Myter, kulturella föreställningar, Tecken, Marknadskommunikation
- language
- Swedish
- id
- 7753033
- date added to LUP
- 2015-08-24 14:26:59
- date last changed
- 2015-08-24 14:26:59
@misc{7753033, abstract = {{Examensarbetets titel: Svenska humorinstrument i marknadsföring – en analys ur ett semiotisk-och mytperspektiv. Seminariedatum: 2015-06-04 Ämne/kurs: FEKH29 Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 HP Författare: Andreas Lind Handledare: Jon Bertilsson Fem nyckelord: Humor, Myter, kulturella föreställningar, Tecken, Marknadskommunikation Syfte: Syftet med studien kommer att vara att utveckla förståelse för etablerade samhällskulturella föreställningar som gör sig uttryckt i myter, och hur de framställs i marknadsföringskommunikation för att generera ett humoristiskt element. Samt genom en analys av marknadsföringsmaterialet utifrån underliggande semiologiska budskap och myter få förståelse för hur de används. Metod: Denna kvalitativa uppsats är en dokumentstudie med en abduktiv ansats. Det insamlade empiriska materialet har granskats med hjälp av en semiotisk analys och det teoretiska ramverket. Teoretiskt perspektiv: Det teoretiska ramverket är uppbyggt av semiologisk teori med sitt ursprung i lingvistiken och teori om hur marknadsföring kommunicerar ett värde till en kultur. Empiri: Materialet består av fyra stycken reklamfilmer som har blivit belönade med en utmärkelse av institutionen Guldägget. Resultat: De mytbildningar som har identifierats utifrån svenska kulturella föreställningar är bland annat, ”Svensson”, ”den otekniska äldre”, ”den teknologiska utvecklingen”. För att framställa ett humoristiskt element kan myten antingen överdrivas, kontrasteras eller motsägas.}}, author = {{Lind, Andreas}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Svenska humorinstrument i marknadsföring}}, year = {{2015}}, }