Rytmik i instuderingsprocesser
(2015) LMMS90 20142Malmö Academy of Music
- Abstract (Swedish)
- I denna kvalitativa studie undersöks hur rytmikmetod kan användas i instuderingsprocessen vid undervisning i vokal- och/eller instrumentalmusik för högstadie- och gymnasieelever. I studien intervjuades fyra musiklärare som undervisar i kör- eller ensembleundervisning varav tre är utbildade i rytmik.
Det tydligaste resultatet i denna studie är att rytmik interagerar med och möter instuderingsprocessen i ett noggrant och medvetet användande av kropp och musikalisk rörelse, liksom i ett fokus på musikens expressiva kvalitéer och i en strävan efter musikalisk helhetskänsla och flöde. - Popular Abstract
- This qualitative study enquires into the possibilities of how eurhythmics can be used in rehearsal of vocal or instrumental music for high school- and secondary pupils. Four music teachers – out of which of three have a B.A. in eurythmics – who teach in choir-singing or ensemble, were interviewed.
The most distinct results of this study imply that eurhythmics interacts with and meets the rehearsal process in a careful and deliberate use of the body and movement, in a focussing on the expressive qualities of the music, in a holistic thinking and in an ambition of creating musical flow.
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/7988925
- author
- Johansson, Emilia LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- En kvalitativ studie om hur rytmikmetod kan användas i instudering av vokal- eller instrumentalmusik för högstadie- och gymnasieelever
- course
- LMMS90 20142
- year
- 2015
- type
- H3 - Professional qualifications (4 Years - )
- subject
- keywords
- rytmik, instudering, musikpedagogik, Utbildningsvetenskap, ensemble, kör Educational sciences, Music Education, eurhythmics, rehearsal, choir
- language
- Swedish
- id
- 7988925
- date added to LUP
- 2015-09-25 16:29:58
- date last changed
- 2015-09-25 16:29:58
@misc{7988925, abstract = {{I denna kvalitativa studie undersöks hur rytmikmetod kan användas i instuderingsprocessen vid undervisning i vokal- och/eller instrumentalmusik för högstadie- och gymnasieelever. I studien intervjuades fyra musiklärare som undervisar i kör- eller ensembleundervisning varav tre är utbildade i rytmik. Det tydligaste resultatet i denna studie är att rytmik interagerar med och möter instuderingsprocessen i ett noggrant och medvetet användande av kropp och musikalisk rörelse, liksom i ett fokus på musikens expressiva kvalitéer och i en strävan efter musikalisk helhetskänsla och flöde.}}, author = {{Johansson, Emilia}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Rytmik i instuderingsprocesser}}, year = {{2015}}, }