Kan vi mer? : en kvalitativ textanalys av representationen av karaktären Jerry i förhållande till hans funktionsnedsättning i ICAs reklamfilmer
(2016) MKVA22 20152Media and Communication Studies
Department of Communication and Media
- Abstract (Swedish)
- Kan vi mer? – En kvalitativ textanalys av representationen av karaktären Jerry i förhållande till hans funktionsnedsättning i ICAs reklamfilmer är författad av Hannah Busch och Emma Olausson inom ämnet Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet. I samband med ICAs “Vi kan mer”-initiativ, som syftade till att integrera personer med funktionsnedsättningar i arbetslivet, introducerades en ny karaktär i ICAs tv-reklamserie: Jerry, som har Downs syndrom. Studiens syfte har varit att analysera ICAs representation av karaktären Jerry, med avseende på hans
funktionsnedsättning. Ett annat syfte med studien har varit att undersöka vilka budskap som ICA sänder genom representationen av... (More) - Kan vi mer? – En kvalitativ textanalys av representationen av karaktären Jerry i förhållande till hans funktionsnedsättning i ICAs reklamfilmer är författad av Hannah Busch och Emma Olausson inom ämnet Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet. I samband med ICAs “Vi kan mer”-initiativ, som syftade till att integrera personer med funktionsnedsättningar i arbetslivet, introducerades en ny karaktär i ICAs tv-reklamserie: Jerry, som har Downs syndrom. Studiens syfte har varit att analysera ICAs representation av karaktären Jerry, med avseende på hans
funktionsnedsättning. Ett annat syfte med studien har varit att undersöka vilka budskap som ICA sänder genom representationen av Jerry. Det valda tillvägagångssättet var en kvalitativ textanalys av nio reklamfilmer där Jerry medverkar, vilka har analyserats med hjälp av semiotik och narratologi. Analysen visade att representationen av Jerry förändrades något
över tid, där funktionsnedsättningen till viss del “normaliserades” mot slutet och Jerry representerades mer i likhet med sina kollegor. Dock blir helhetsintrycket av Jerry inte enbart positivt, då han tilldelats en låg arbetsmoral och genomgående i filmerna framställts som lat och ovillig att arbeta. I relation till “Vi kan mer”-initiativet blir den här representationen
kontraproduktiv, eftersom den knappast visar till funktionsnedsatta personers förmåga och vilja att bidra till arbetslivet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8516252
- author
- Busch, Hannah LU and Olausson, Emma LU
- supervisor
-
- Per Möller LU
- organization
- course
- MKVA22 20152
- year
- 2016
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- funktionsnedsättning, ICA-Jerry, stereotyper, representation, reklam
- language
- Swedish
- id
- 8516252
- date added to LUP
- 2016-02-02 11:24:55
- date last changed
- 2016-02-02 11:24:55
@misc{8516252, abstract = {{Kan vi mer? – En kvalitativ textanalys av representationen av karaktären Jerry i förhållande till hans funktionsnedsättning i ICAs reklamfilmer är författad av Hannah Busch och Emma Olausson inom ämnet Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet. I samband med ICAs “Vi kan mer”-initiativ, som syftade till att integrera personer med funktionsnedsättningar i arbetslivet, introducerades en ny karaktär i ICAs tv-reklamserie: Jerry, som har Downs syndrom. Studiens syfte har varit att analysera ICAs representation av karaktären Jerry, med avseende på hans funktionsnedsättning. Ett annat syfte med studien har varit att undersöka vilka budskap som ICA sänder genom representationen av Jerry. Det valda tillvägagångssättet var en kvalitativ textanalys av nio reklamfilmer där Jerry medverkar, vilka har analyserats med hjälp av semiotik och narratologi. Analysen visade att representationen av Jerry förändrades något över tid, där funktionsnedsättningen till viss del “normaliserades” mot slutet och Jerry representerades mer i likhet med sina kollegor. Dock blir helhetsintrycket av Jerry inte enbart positivt, då han tilldelats en låg arbetsmoral och genomgående i filmerna framställts som lat och ovillig att arbeta. I relation till “Vi kan mer”-initiativet blir den här representationen kontraproduktiv, eftersom den knappast visar till funktionsnedsatta personers förmåga och vilja att bidra till arbetslivet.}}, author = {{Busch, Hannah and Olausson, Emma}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kan vi mer? : en kvalitativ textanalys av representationen av karaktären Jerry i förhållande till hans funktionsnedsättning i ICAs reklamfilmer}}, year = {{2016}}, }