Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

A Walking Brand – personligt varumärkesbyggande på sociala medier

Johnsson, Anna LU ; Zekolli, Shqipe LU and Cissoko, Sousou LU (2016) FEKH29 20161
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Examensarbetets titel: A Walking Brand – personligt varumärkesbyggande på sociala medier.

Seminariedatum: 03-06-2016.

Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng.

Författare: Anna Johnsson, Shqipe Zekolli och Sousou Cissoko.

Handledare: Veronika Taranovskaya.

Fem nyckelord: personligt varumärke, sociala medier, YouTube, vlogg, kritiska faktorer.

Syfte: syftet är att undersöka hur internetanvändare bygger upp ett starkt personligt varumärke på sociala medier genom att identifiera kritiska aspekter.

Metod: studien genomförs med en kvalitativ ansats där tre YouTtube- profiler undersöks genom en innehållsanalys med utgångspunkt i vetenskapliga teorier.

Teoretiska... (More)
Examensarbetets titel: A Walking Brand – personligt varumärkesbyggande på sociala medier.

Seminariedatum: 03-06-2016.

Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng.

Författare: Anna Johnsson, Shqipe Zekolli och Sousou Cissoko.

Handledare: Veronika Taranovskaya.

Fem nyckelord: personligt varumärke, sociala medier, YouTube, vlogg, kritiska faktorer.

Syfte: syftet är att undersöka hur internetanvändare bygger upp ett starkt personligt varumärke på sociala medier genom att identifiera kritiska aspekter.

Metod: studien genomförs med en kvalitativ ansats där tre YouTtube- profiler undersöks genom en innehållsanalys med utgångspunkt i vetenskapliga teorier.

Teoretiska perspektiv: teorin utgår från teorier om personligt varumärke, varumärkespersonlighet samt kommunikation.

Empiri: empirin baseras på videos producerade av de tre YouTube-profilerna samt intervjuer och radioprogram.

Resultat: fem kritiska faktorer i personligt varumärkesbyggande på sociala medier identifieras:

o interagera, skapa relationer och lyssna på tittarna
o betona varumärkespersonligheten uppriktighet
o bygg det personliga varumärket i grupp
o tillämpa intryckskontroll (impression management) på ett konsekvent sätt
o hantera näthat (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Johnsson, Anna LU ; Zekolli, Shqipe LU and Cissoko, Sousou LU
supervisor
organization
course
FEKH29 20161
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
personligt varumärke, sociala medier, YouTube, vlogg, kritiska faktorer
language
Swedish
id
8887100
date added to LUP
2016-08-08 16:47:51
date last changed
2016-08-08 16:47:51
@misc{8887100,
  abstract     = {{Examensarbetets titel: A Walking Brand – personligt varumärkesbyggande på sociala medier. 
 
Seminariedatum: 03-06-2016. 
 
Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng. 
 
Författare: Anna Johnsson, Shqipe Zekolli och Sousou Cissoko. 
 
Handledare: Veronika Taranovskaya. 
 
Fem nyckelord: personligt varumärke, sociala medier, YouTube, vlogg, kritiska faktorer.
 
Syfte: syftet är att undersöka hur internetanvändare bygger upp ett starkt personligt varumärke på sociala medier genom att identifiera kritiska aspekter.
 
Metod: studien genomförs med en kvalitativ ansats där tre YouTtube- profiler undersöks genom en innehållsanalys med utgångspunkt i vetenskapliga teorier. 

Teoretiska perspektiv: teorin utgår från teorier om personligt varumärke, varumärkespersonlighet samt kommunikation.

Empiri: empirin baseras på videos producerade av de tre YouTube-profilerna samt intervjuer och radioprogram. 

Resultat: fem kritiska faktorer i personligt varumärkesbyggande på sociala medier identifieras:
 
o	interagera, skapa relationer och lyssna på tittarna
o	betona varumärkespersonligheten uppriktighet
o	bygg det personliga varumärket i grupp
o	tillämpa intryckskontroll (impression management) på ett konsekvent sätt
o	hantera näthat}},
  author       = {{Johnsson, Anna and Zekolli, Shqipe and Cissoko, Sousou}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{A Walking Brand – personligt varumärkesbyggande på sociala medier}},
  year         = {{2016}},
}