Att ge plats för musikaliskt uttryck - En studie i hur cellolärare på kulturskolan undervisar nybörjare i musikaliskt uttryck
(2017) LIMP32 20162Malmö Academy of Music
- Abstract (Swedish)
- Syftet med denna studie är att undersöka hur cellolärare i kulturskolan arbetar för att utveckla musikaliskt uttryck hos nybörjare i undervisningen, samt vilka faktorer som påverkar dem att lägga vikt vid musikaliskt uttryck för nybörjare. Förhoppningen är att genom studien belysa vikten av diskussion inom musikpedagogik kring musikaliskt uttryck i undervisning av nybörjare. Tre cellolärare på olika kulturskolor filmade sin undervisning och valde ut kritiska händelser enligt Critical Incident Technique (Kritisk-händelse-metoden), vilket utgjorde grunden för uppföljande kvalitativa intervjuer. Resultatet visar att de metoder som cellolärarna använder för att utveckla nybörjares musikaliska uttryck avser främst omedveten inlärning, till... (More)
- Syftet med denna studie är att undersöka hur cellolärare i kulturskolan arbetar för att utveckla musikaliskt uttryck hos nybörjare i undervisningen, samt vilka faktorer som påverkar dem att lägga vikt vid musikaliskt uttryck för nybörjare. Förhoppningen är att genom studien belysa vikten av diskussion inom musikpedagogik kring musikaliskt uttryck i undervisning av nybörjare. Tre cellolärare på olika kulturskolor filmade sin undervisning och valde ut kritiska händelser enligt Critical Incident Technique (Kritisk-händelse-metoden), vilket utgjorde grunden för uppföljande kvalitativa intervjuer. Resultatet visar att de metoder som cellolärarna använder för att utveckla nybörjares musikaliska uttryck avser främst omedveten inlärning, till exempel härmning, samspel, aktiv lyssning och lek. Övergången till medveten inlärning, att verbalisera musikaliskt uttryck, sker beroende på elevens egen musikaliska vilja och mognad. Faktorer som påverkar undervisning i musikaliskt uttryck för nybörjare är, enligt studiens resultat, elevernas bristande grundteknik, tidsbrist och lärarens egna prioriteringar. Jämförande av tidigare forskning och studiens resultat visar på vikten av att ha elevens egen kreativitet som utgångspunkt. Genom lärarens metoder för omedveten och medveten inlärning kan detta leda till musikaliskt uttryck i spelet. (Less)
- Popular Abstract
- The purpose of this study is to examine how cello teachers in Swedish municipal schools of music and arts, work towards developing musical expressiveness in beginners’ cello playing, and factors affecting their choice of prioritizing musical expression in beginners’ lessons. Hopefully, the results will accentuate the importance of discussing musical expression in beginners’ music education in the field of music pedagogy. Three cello teachers from different municipal schools of music and arts were asked to film their teaching and select some critical incidents according to the Critical Incident Technique, which formed the basis of the qualitative interviews. The results show that the cello teachers’ methods to develop beginners’ musical... (More)
- The purpose of this study is to examine how cello teachers in Swedish municipal schools of music and arts, work towards developing musical expressiveness in beginners’ cello playing, and factors affecting their choice of prioritizing musical expression in beginners’ lessons. Hopefully, the results will accentuate the importance of discussing musical expression in beginners’ music education in the field of music pedagogy. Three cello teachers from different municipal schools of music and arts were asked to film their teaching and select some critical incidents according to the Critical Incident Technique, which formed the basis of the qualitative interviews. The results show that the cello teachers’ methods to develop beginners’ musical expressiveness focused on unconscious learning, such as imitation, ensemble playing, active music listening and learning through play. The transition into verbalizing musical expression depends on the student’s own musical intention and maturity. Factors that affect the teaching of musical expression are, according to the results, beginners’ lack of technical skills, lack of time and the teacher’s own priorities. Comparing previous research to the results of this study show the importance of using the student’s own creativity as a basis to start from. Through teachers’ methods of unconscious and conscious learning, this can lead to musical expression in playing. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8902257
- author
- Sjönnemo, Karin LU
- supervisor
-
- Lia Lonnert LU
- organization
- course
- LIMP32 20162
- year
- 2017
- type
- H3 - Professional qualifications (4 Years - )
- subject
- keywords
- Cello, Kreativitet, Musikaliskt uttryck, Nybörjare, Undervisningsmetoder, Utbildningsvetenskap, Musikpedagogik Beginners, Creativity, Musical Expression, Teaching Methods, Educational Science, Music Education
- language
- Swedish
- id
- 8902257
- date added to LUP
- 2017-02-08 14:07:53
- date last changed
- 2017-02-08 14:07:53
@misc{8902257, abstract = {{Syftet med denna studie är att undersöka hur cellolärare i kulturskolan arbetar för att utveckla musikaliskt uttryck hos nybörjare i undervisningen, samt vilka faktorer som påverkar dem att lägga vikt vid musikaliskt uttryck för nybörjare. Förhoppningen är att genom studien belysa vikten av diskussion inom musikpedagogik kring musikaliskt uttryck i undervisning av nybörjare. Tre cellolärare på olika kulturskolor filmade sin undervisning och valde ut kritiska händelser enligt Critical Incident Technique (Kritisk-händelse-metoden), vilket utgjorde grunden för uppföljande kvalitativa intervjuer. Resultatet visar att de metoder som cellolärarna använder för att utveckla nybörjares musikaliska uttryck avser främst omedveten inlärning, till exempel härmning, samspel, aktiv lyssning och lek. Övergången till medveten inlärning, att verbalisera musikaliskt uttryck, sker beroende på elevens egen musikaliska vilja och mognad. Faktorer som påverkar undervisning i musikaliskt uttryck för nybörjare är, enligt studiens resultat, elevernas bristande grundteknik, tidsbrist och lärarens egna prioriteringar. Jämförande av tidigare forskning och studiens resultat visar på vikten av att ha elevens egen kreativitet som utgångspunkt. Genom lärarens metoder för omedveten och medveten inlärning kan detta leda till musikaliskt uttryck i spelet.}}, author = {{Sjönnemo, Karin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Att ge plats för musikaliskt uttryck - En studie i hur cellolärare på kulturskolan undervisar nybörjare i musikaliskt uttryck}}, year = {{2017}}, }