Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Om att öva med och utan instrument – en studie i hur fyra professionella saxofonister övar med och utan sitt instrument i händerna

Ulfsson, Hugo LU (2017) LAMP72 20171
Malmö Academy of Music
Abstract
The purpose of this study is to investigate how four jazz saxophonists practice without their instruments. The focus of the study is the type of exercise without the instrument that can be related to concepts like mental practice and visualization. To see how they practice without the saxophone this type of exercise must be related to their practice with the saxophone, hence the title and research area of this study. Four professional jazz saxophonists were interviewed and the results from the interviews were analyzed, categorized and compared with previous research and topic-related material.

The results of this study show that my informants use exercise without the saxophone to varying extent, but generally not as a conscious... (More)
The purpose of this study is to investigate how four jazz saxophonists practice without their instruments. The focus of the study is the type of exercise without the instrument that can be related to concepts like mental practice and visualization. To see how they practice without the saxophone this type of exercise must be related to their practice with the saxophone, hence the title and research area of this study. Four professional jazz saxophonists were interviewed and the results from the interviews were analyzed, categorized and compared with previous research and topic-related material.

The results of this study show that my informants use exercise without the saxophone to varying extent, but generally not as a conscious strategy. Exercise without the instrument is a kind of practice that can improve the performance in practice with the instrument, especially in memorizing music, but only if mental exercise without the instrument is used as a complement, not a substitute, to physical practice with the instrument. (Less)
Abstract (Swedish)
Syftet med den här studien är att undersöka hur fyra jazzsaxofonister övar utan sitt instrument. Studiens fokus är den typ av övning utan instrument som kan relateras till begrepp som mental övning och visualisering. För att se hur informanterna övar utan saxofonen måste denna typ av övning relateras till deras övning med saxofonen, därav studiens titel och forskningsområde. Fyra professionella jazzsaxofonister intervjuades och resultatet från intervjuerna analyserades, kategoriserades och jämfördes med tidigare forskning och ämnesrelaterade material.

Resultaten av studien visar att saxofonisterna jag intervjuade använder övning utan saxofonen i olika utsträckning, men generellt inte som en medveten strategi. Övning utan instrument är... (More)
Syftet med den här studien är att undersöka hur fyra jazzsaxofonister övar utan sitt instrument. Studiens fokus är den typ av övning utan instrument som kan relateras till begrepp som mental övning och visualisering. För att se hur informanterna övar utan saxofonen måste denna typ av övning relateras till deras övning med saxofonen, därav studiens titel och forskningsområde. Fyra professionella jazzsaxofonister intervjuades och resultatet från intervjuerna analyserades, kategoriserades och jämfördes med tidigare forskning och ämnesrelaterade material.

Resultaten av studien visar att saxofonisterna jag intervjuade använder övning utan saxofonen i olika utsträckning, men generellt inte som en medveten strategi. Övning utan instrument är en typ av övning som kan förbättra prestationen i övning med instrumentet, framför allt memorering av musik, men bara om mental övning utan instrumentet används som ett komplement, inte som ersättning, till fysisk övning med instrumentet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Ulfsson, Hugo LU
supervisor
organization
alternative title
To practice with and without the instrument – a study in how professional saxophone-players practice with and without the instrument in their hands
course
LAMP72 20171
year
type
H3 - Professional qualifications (4 Years - )
subject
keywords
practice without the instrument, mental practice, Practice, Musikpedagogik, Utbildningsvetenskap, jazz, saxofon, visualisering, musikaliskt bildspråk, inre gehör, övning utan instrument, mental övning, Övning, inner hearing, musical imagery, visualization, saxophone, Educational Science, Music Education.
language
Swedish
id
8914199
date added to LUP
2017-06-13 19:09:30
date last changed
2017-06-13 19:09:30
@misc{8914199,
  abstract     = {{The purpose of this study is to investigate how four jazz saxophonists practice without their instruments. The focus of the study is the type of exercise without the instrument that can be related to concepts like mental practice and visualization. To see how they practice without the saxophone this type of exercise must be related to their practice with the saxophone, hence the title and research area of this study. Four professional jazz saxophonists were interviewed and the results from the interviews were analyzed, categorized and compared with previous research and topic-related material.

The results of this study show that my informants use exercise without the saxophone to varying extent, but generally not as a conscious strategy. Exercise without the instrument is a kind of practice that can improve the performance in practice with the instrument, especially in memorizing music, but only if mental exercise without the instrument is used as a complement, not a substitute, to physical practice with the instrument.}},
  author       = {{Ulfsson, Hugo}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Om att öva med och utan instrument – en studie i hur fyra professionella saxofonister övar med och utan sitt instrument i händerna}},
  year         = {{2017}},
}