Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Motivation och talande i språkklassrummet

Elholm, Tine LU (2017) ÄKPM35 20171
Educational Sciences
Abstract (Swedish)
Forskning visar att träning i att använda målspråket behövs för att befästa språkkunskaperna och att högre muntlig användning av målspråket av både lärare och elever i under- visningen leder till högre resultat. Samtidigt finns det utmaningar i att förmå eleverna att våga öva på just att tala målspråket. Med detta som utgångspunkt undersöktes vad som påverkar motivationen hos elever i årskurs 8 för att delta muntligt på spanska, på lektionerna. Studien, där både elever och lärare deltog, genomfördes april 2017 på en svensk grundskola med hjälp av enkäter, semistrukturerade intervjuer samt lektionsobservationer. Resultaten visade att elever som var positivt inställda till att prata spanska på lektionerna, och som rapporterade högst faktiskt... (More)
Forskning visar att träning i att använda målspråket behövs för att befästa språkkunskaperna och att högre muntlig användning av målspråket av både lärare och elever i under- visningen leder till högre resultat. Samtidigt finns det utmaningar i att förmå eleverna att våga öva på just att tala målspråket. Med detta som utgångspunkt undersöktes vad som påverkar motivationen hos elever i årskurs 8 för att delta muntligt på spanska, på lektionerna. Studien, där både elever och lärare deltog, genomfördes april 2017 på en svensk grundskola med hjälp av enkäter, semistrukturerade intervjuer samt lektionsobservationer. Resultaten visade att elever som var positivt inställda till att prata spanska på lektionerna, och som rapporterade högst faktiskt talande på lektionerna, angav faktorer som förknippas med en tydlig ’Ideal L2’-självbild samt positiva upplevelser av språkundervisningen och erfarenheter av talande som främsta motivationskällor för sin språkinlärning. Det senare verkar ha störst inflytande på elevens motivation för att delta aktivt på lektionerna. Eleverna angav för få uppmaningar till målspråkstalande som ett hinder för att öva sitt talande, liksom social och kunskapsmässig osäkerhet. Mängden målspråksanvändning på lektionerna, för lärare och elever, speglade lärarnas olika uppfattningar om utvecklingen av den muntliga språkförmågan. Vidare forskning föreslås inom bl.a. elevstyrda mål för talandet per lektion som ett sätt att öka elevernas motivation för att öva målspråkstalandet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Elholm, Tine LU
supervisor
organization
alternative title
Motivation och talande i språkklassrummet: Motivationskällor och engagemang för att träna muntlig språkförmåga i spanska i årskurs 8
course
ÄKPM35 20171
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Moderna språk, motivation, målspråksanvändning, Ideal L2 Self, L2 Learning Experience, svensk grundskola.
language
Swedish
id
8923212
date added to LUP
2018-06-04 12:44:43
date last changed
2018-06-04 12:44:43
@misc{8923212,
  abstract     = {{Forskning visar att träning i att använda målspråket behövs för att befästa språkkunskaperna och att högre muntlig användning av målspråket av både lärare och elever i under- visningen leder till högre resultat. Samtidigt finns det utmaningar i att förmå eleverna att våga öva på just att tala målspråket. Med detta som utgångspunkt undersöktes vad som påverkar motivationen hos elever i årskurs 8 för att delta muntligt på spanska, på lektionerna. Studien, där både elever och lärare deltog, genomfördes april 2017 på en svensk grundskola med hjälp av enkäter, semistrukturerade intervjuer samt lektionsobservationer. Resultaten visade att elever som var positivt inställda till att prata spanska på lektionerna, och som rapporterade högst faktiskt talande på lektionerna, angav faktorer som förknippas med en tydlig ’Ideal L2’-självbild samt positiva upplevelser av språkundervisningen och erfarenheter av talande som främsta motivationskällor för sin språkinlärning. Det senare verkar ha störst inflytande på elevens motivation för att delta aktivt på lektionerna. Eleverna angav för få uppmaningar till målspråkstalande som ett hinder för att öva sitt talande, liksom social och kunskapsmässig osäkerhet. Mängden målspråksanvändning på lektionerna, för lärare och elever, speglade lärarnas olika uppfattningar om utvecklingen av den muntliga språkförmågan. Vidare forskning föreslås inom bl.a. elevstyrda mål för talandet per lektion som ett sätt att öka elevernas motivation för att öva målspråkstalandet.}},
  author       = {{Elholm, Tine}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Motivation och talande i språkklassrummet}},
  year         = {{2017}},
}