Självledarskap eller självförledarskap? En kvalitativ studie om individens strävan efter självförbättring.
(2018) KSMK65 20181Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Titel: Självledarskap eller självförledarskap - en kvalitativ studie om individens strävan efter självförbättring.
Nivå och kurs: Kandidatuppsats vid Institutionen för Service Management och tjänsteveten- skap, Lunds Universitet, Campus Helsingborg, KSMK65 Service Management: Examensar- bete för kandidatexamen, VT 2018, 15 HP.
Författare: Elenor Mårtensson och Johanna Thomsen
Handledare: Johan Alvehus
Nyckelord: självledarskap, identitet, social identitet, reflexivitet, personlig utveckling ___________________________________________________________________________
Syfte: Syftet med studien är att kritiskt granska och skapa förståelse för fenomenet självledar- skap genom att beskriva hur individer med utbildning i personlig utveckling... (More) - Titel: Självledarskap eller självförledarskap - en kvalitativ studie om individens strävan efter självförbättring.
Nivå och kurs: Kandidatuppsats vid Institutionen för Service Management och tjänsteveten- skap, Lunds Universitet, Campus Helsingborg, KSMK65 Service Management: Examensar- bete för kandidatexamen, VT 2018, 15 HP.
Författare: Elenor Mårtensson och Johanna Thomsen
Handledare: Johan Alvehus
Nyckelord: självledarskap, identitet, social identitet, reflexivitet, personlig utveckling ___________________________________________________________________________
Syfte: Syftet med studien är att kritiskt granska och skapa förståelse för fenomenet självledar- skap genom att beskriva hur individer med utbildning i personlig utveckling uppfattar begrep- pet. Vidare vill vi bidra till ökad förståelse för vad behovet av professionell vägledning grun- dar sig i och om självledarskap har inverkan på individens identitetsskapande.
Metod: Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod. Det empiriska materialet har sam- lats in genom tio semistrukturerade intervjuer med individer som har utbildning inom person- lig utveckling och självledarskap. Den insamlade empirin analyserades därefter tillsammans med de valda teorierna för att avslutningsvis resultera i vår slutsats.
Resultat: Studien visar på att praktiserandet av självledarskap är varierande, vilket grundar sig i individers olika uppfattningar. Däremot visar studien att självledarskap kräver en för- måga och ett ansvarstagande hos individen för att kunna leda sig själv. Samtidigt bidrar sam- hällets ideal till en osäkerhet över individens identitet. Därigenom har behovet av kurser i självledarskap ökat då det finns en förhoppning om att kunna leda sig själv och finna sin rätta identitet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8946150
- author
- Thomsen, Johanna LU and Mårtensson, Elenor
- supervisor
- organization
- course
- KSMK65 20181
- year
- 2018
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- självledarskap, identitet, social identitet, reflexivitet, personlig utveckling
- language
- Swedish
- id
- 8946150
- date added to LUP
- 2018-07-04 11:20:00
- date last changed
- 2018-07-04 11:20:00
@misc{8946150, abstract = {{Titel: Självledarskap eller självförledarskap - en kvalitativ studie om individens strävan efter självförbättring. Nivå och kurs: Kandidatuppsats vid Institutionen för Service Management och tjänsteveten- skap, Lunds Universitet, Campus Helsingborg, KSMK65 Service Management: Examensar- bete för kandidatexamen, VT 2018, 15 HP. Författare: Elenor Mårtensson och Johanna Thomsen Handledare: Johan Alvehus Nyckelord: självledarskap, identitet, social identitet, reflexivitet, personlig utveckling ___________________________________________________________________________ Syfte: Syftet med studien är att kritiskt granska och skapa förståelse för fenomenet självledar- skap genom att beskriva hur individer med utbildning i personlig utveckling uppfattar begrep- pet. Vidare vill vi bidra till ökad förståelse för vad behovet av professionell vägledning grun- dar sig i och om självledarskap har inverkan på individens identitetsskapande. Metod: Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod. Det empiriska materialet har sam- lats in genom tio semistrukturerade intervjuer med individer som har utbildning inom person- lig utveckling och självledarskap. Den insamlade empirin analyserades därefter tillsammans med de valda teorierna för att avslutningsvis resultera i vår slutsats. Resultat: Studien visar på att praktiserandet av självledarskap är varierande, vilket grundar sig i individers olika uppfattningar. Däremot visar studien att självledarskap kräver en för- måga och ett ansvarstagande hos individen för att kunna leda sig själv. Samtidigt bidrar sam- hällets ideal till en osäkerhet över individens identitet. Därigenom har behovet av kurser i självledarskap ökat då det finns en förhoppning om att kunna leda sig själv och finna sin rätta identitet.}}, author = {{Thomsen, Johanna and Mårtensson, Elenor}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Självledarskap eller självförledarskap? En kvalitativ studie om individens strävan efter självförbättring.}}, year = {{2018}}, }