Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Kollegialt lärande - framgångsfaktor för skolutveckling? : En observationsstudie av Läslyftet

Karlsson, Madelene LU and Jibert, Johanna LU (2018) ÄSVM92 20181
Educational Sciences
Swedish
Abstract (Swedish)
I denna studie har vi observerat det kollegiala lärandet i två lärarlag som deltagit i fortbildningsinsatsen Läslyftet. Vid tillfället för våra observationer arbetade de båda lärarlagen med delen Ta ställning - elevaktivt, textnära och utforskande arbetssätt i modulen Analysera och kritiskt granska. Observationerna analyserades utifrån ett diskursanalytiskt angreppssätt som kompletterades med sociokulturell teori och forskning om kollegialt lärande.

Studien visar att Läslyftets material samt den heterogena gruppsammansättningen bidragit till att både främja och delvis utmana det kollegiala lärandet. Dessa påverkande faktorer kom till uttryck genom ett tryggt och tillåtande arbetsklimat, utvecklandet av ett gemensamt språk, en... (More)
I denna studie har vi observerat det kollegiala lärandet i två lärarlag som deltagit i fortbildningsinsatsen Läslyftet. Vid tillfället för våra observationer arbetade de båda lärarlagen med delen Ta ställning - elevaktivt, textnära och utforskande arbetssätt i modulen Analysera och kritiskt granska. Observationerna analyserades utifrån ett diskursanalytiskt angreppssätt som kompletterades med sociokulturell teori och forskning om kollegialt lärande.

Studien visar att Läslyftets material samt den heterogena gruppsammansättningen bidragit till att både främja och delvis utmana det kollegiala lärandet. Dessa påverkande faktorer kom till uttryck genom ett tryggt och tillåtande arbetsklimat, utvecklandet av ett gemensamt språk, en tilltagande vi-känsla och en vilja att lära tillsammans. Även försvårande omständigheter kom till uttryck så som spår av en individualistisk tradition samt brister i Läslyftets material och utformning. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Karlsson, Madelene LU and Jibert, Johanna LU
supervisor
organization
course
ÄSVM92 20181
year
type
H3 - Professional qualifications (4 Years - )
subject
keywords
kollegialt lärande, Läslyftet, gymnasieskola, svenskämnet
language
Swedish
id
8949774
date added to LUP
2018-06-15 13:26:00
date last changed
2018-06-15 14:01:41
@misc{8949774,
  abstract     = {{I denna studie har vi observerat det kollegiala lärandet i två lärarlag som deltagit i fortbildningsinsatsen Läslyftet. Vid tillfället för våra observationer arbetade de båda lärarlagen med delen Ta ställning - elevaktivt, textnära och utforskande arbetssätt i modulen Analysera och kritiskt granska. Observationerna analyserades utifrån ett diskursanalytiskt angreppssätt som kompletterades med sociokulturell teori och forskning om kollegialt lärande. 

Studien visar att Läslyftets material samt den heterogena gruppsammansättningen bidragit till att både främja och delvis utmana det kollegiala lärandet. Dessa påverkande faktorer kom till uttryck genom ett tryggt och tillåtande arbetsklimat, utvecklandet av ett gemensamt språk, en tilltagande vi-känsla och en vilja att lära tillsammans. Även försvårande omständigheter kom till uttryck så som spår av en individualistisk tradition samt brister i Läslyftets material och utformning.}},
  author       = {{Karlsson, Madelene and Jibert, Johanna}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Kollegialt lärande - framgångsfaktor för skolutveckling? : En observationsstudie av Läslyftet}},
  year         = {{2018}},
}