Sociala medier i de oetablerade artisternas händer : en uppsats om de föränderliga förutsättningarna att marknadsföra musik via sociala medier
(2019) MKVK04 20182Media and Communication Studies
- Abstract (Swedish)
- Denna uppsats fokuserar på hur sociala medier förändrat förutsättningarna för artister och
musikbranschen. I ett samhälle där listor på vad som är populärt styr vad vi lyssnar på och där
artister idag är närmare sina fans än någonsin krävs det ännu mer av artisterna för att de ska
synas och höras. Studien har genomförts med hjälp av en semistrukturerad kvalitativ intervju
för att kunna studera och tolka hur artister idag ser på sin egen situation i den förändrade
musikbranschen men också hur sociala medier förändrat deras förutsättningar. Med avstamp i
Jenkins, Ford & Greens begrepp spreadability och stickyness har artisternas svar tolkats och
analyserats för att skapa en förståelse utifrån artisternas egna sociala medieanvändning.
... (More) - Denna uppsats fokuserar på hur sociala medier förändrat förutsättningarna för artister och
musikbranschen. I ett samhälle där listor på vad som är populärt styr vad vi lyssnar på och där
artister idag är närmare sina fans än någonsin krävs det ännu mer av artisterna för att de ska
synas och höras. Studien har genomförts med hjälp av en semistrukturerad kvalitativ intervju
för att kunna studera och tolka hur artister idag ser på sin egen situation i den förändrade
musikbranschen men också hur sociala medier förändrat deras förutsättningar. Med avstamp i
Jenkins, Ford & Greens begrepp spreadability och stickyness har artisternas svar tolkats och
analyserats för att skapa en förståelse utifrån artisternas egna sociala medieanvändning.
Vidare har artisternas identitetsskapande, genuinitet och autenticitet på sociala medier
behandlats utifrån Ervin Goffmans teorier om sociala roller samt Peter Kivys forskning om
autenticitetsbegreppet inom musik. Avslutningsvis behandlas hur musiklyssnandet påverkats i
och med det digitala landskapets förändring och hur sociala medier används av artister för att
få sin musik spelad där människor idag lyssnar. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8966191
- author
- Larsson, Daniel LU
- supervisor
-
- Tobias Linné LU
- organization
- course
- MKVK04 20182
- year
- 2019
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Sociala medier, artister, spreadability, stickyness, identitet, autenticitet, listor.
- language
- Swedish
- id
- 8966191
- date added to LUP
- 2019-02-05 12:49:12
- date last changed
- 2019-02-05 12:49:12
@misc{8966191, abstract = {{Denna uppsats fokuserar på hur sociala medier förändrat förutsättningarna för artister och musikbranschen. I ett samhälle där listor på vad som är populärt styr vad vi lyssnar på och där artister idag är närmare sina fans än någonsin krävs det ännu mer av artisterna för att de ska synas och höras. Studien har genomförts med hjälp av en semistrukturerad kvalitativ intervju för att kunna studera och tolka hur artister idag ser på sin egen situation i den förändrade musikbranschen men också hur sociala medier förändrat deras förutsättningar. Med avstamp i Jenkins, Ford & Greens begrepp spreadability och stickyness har artisternas svar tolkats och analyserats för att skapa en förståelse utifrån artisternas egna sociala medieanvändning. Vidare har artisternas identitetsskapande, genuinitet och autenticitet på sociala medier behandlats utifrån Ervin Goffmans teorier om sociala roller samt Peter Kivys forskning om autenticitetsbegreppet inom musik. Avslutningsvis behandlas hur musiklyssnandet påverkats i och med det digitala landskapets förändring och hur sociala medier används av artister för att få sin musik spelad där människor idag lyssnar.}}, author = {{Larsson, Daniel}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Sociala medier i de oetablerade artisternas händer : en uppsats om de föränderliga förutsättningarna att marknadsföra musik via sociala medier}}, year = {{2019}}, }