Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Kunskapskraven i praktiken : en studie av svensklärares uppfattningar om kunskapskraven i Lgy 11

Karlsson, Isabelle LU (2019) ÄSVM92 20191
Educational Sciences
Swedish
Abstract (Swedish)
Syftet med den här uppsatsen är att ge en bild av hur lärare upplever att kunskapskraven i svenska på gymnasienivå fungerar som arbetsredskap i deras dagliga arbete. Med lärares dagliga arbete menas planering, bedömning och betygssättning utifrån kunskapskraven. Lärarnas uppfattningar om kunskapskraven jämförs med deras upplevelser av betygskriterierna under Lpf 94. Dessutom jämförs lärarnas uppfattningar om kunskapskraven med hur det var tänkt att dessa kunskapskrav skulle fungera.
Studien utgår ifrån insamlat intervjumaterial från intervjuer med fem gymnasielärare i svenska som varit verksamma under både Lpf 94 och Lgy 11. Den slutsats som uppsatsen leder fram till är att uppfattningarna om kunskapskravens problem och... (More)
Syftet med den här uppsatsen är att ge en bild av hur lärare upplever att kunskapskraven i svenska på gymnasienivå fungerar som arbetsredskap i deras dagliga arbete. Med lärares dagliga arbete menas planering, bedömning och betygssättning utifrån kunskapskraven. Lärarnas uppfattningar om kunskapskraven jämförs med deras upplevelser av betygskriterierna under Lpf 94. Dessutom jämförs lärarnas uppfattningar om kunskapskraven med hur det var tänkt att dessa kunskapskrav skulle fungera.
Studien utgår ifrån insamlat intervjumaterial från intervjuer med fem gymnasielärare i svenska som varit verksamma under både Lpf 94 och Lgy 11. Den slutsats som uppsatsen leder fram till är att uppfattningarna om kunskapskravens problem och förtjänster skiljer sig mycket åt mellan lärarna, vilket kan vara en indikation på att lärarna också tolkar kunskapskraven olika. (Less)
Popular Abstract
The purpose of this study is to highlight upper secondary school teachers’ experiences of working with the national knowledge requirements in the Swedish subject. Teachers use national knowledge requirements as a tool both when they plan lessons and when they assess and grade students. The teachers’ experiences of the national knowledge requirements are compared to their opinions of the previous knowledge requirements that were used between 2000 and 2011. Also, the opinions that the teachers express are compared to how the national knowledge requirements were supposed to work.
This thesis is based on material from interviews with five upper secondary school teachers that have worked both during the previous grading system, Lpf... (More)
The purpose of this study is to highlight upper secondary school teachers’ experiences of working with the national knowledge requirements in the Swedish subject. Teachers use national knowledge requirements as a tool both when they plan lessons and when they assess and grade students. The teachers’ experiences of the national knowledge requirements are compared to their opinions of the previous knowledge requirements that were used between 2000 and 2011. Also, the opinions that the teachers express are compared to how the national knowledge requirements were supposed to work.
This thesis is based on material from interviews with five upper secondary school teachers that have worked both during the previous grading system, Lpf 94, and the system that is in use today – Lgy 11. The results from the study show that teachers’ experiences of the national knowledge requirements varies greatly, which might also indicate that teachers interpret the knowledge requirements differently. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Karlsson, Isabelle LU
supervisor
organization
course
ÄSVM92 20191
year
type
H2 - Master's Degree (Two Years)
subject
keywords
betygssättning, bedömning, likvärdighet, Lgy 11, Lpf 94, grading, assessment, equivalence, svenska språket, svenskundervisning
language
Swedish
id
8981973
date added to LUP
2019-09-03 16:07:34
date last changed
2019-09-03 16:07:34
@misc{8981973,
  abstract     = {{Syftet med den här uppsatsen är att ge en bild av hur lärare upplever att kunskapskraven i svenska på gymnasienivå fungerar som arbetsredskap i deras dagliga arbete. Med lärares dagliga arbete menas planering, bedömning och betygssättning utifrån kunskapskraven. Lärarnas uppfattningar om kunskapskraven jämförs med deras upplevelser av betygskriterierna under Lpf 94. Dessutom jämförs lärarnas uppfattningar om kunskapskraven med hur det var tänkt att dessa kunskapskrav skulle fungera.
													Studien utgår ifrån insamlat intervjumaterial från intervjuer med fem gymnasielärare i svenska som varit verksamma under både Lpf 94 och Lgy 11. Den slutsats som uppsatsen leder fram till är att uppfattningarna om kunskapskravens problem och förtjänster skiljer sig mycket åt mellan lärarna, vilket kan vara en indikation på att lärarna också tolkar kunskapskraven olika.}},
  author       = {{Karlsson, Isabelle}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Kunskapskraven i praktiken : en studie av svensklärares uppfattningar om kunskapskraven i Lgy 11}},
  year         = {{2019}},
}