Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Varumärkesplattform - substans eller ytlig glans?

Nilsson, Christoffer LU ; Weber, Isabell LU and Harrysson, Hampus LU (2019) FEKH29 20191
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syfte: Studien avser att beskriva teorin inom området och hur arbetet med varumärkesplattformar fungerar i praktiken, för att vidare undersöka och förklara hur olika processer och beståndsdelar inom varumärkesplattformar skapar önskade effekter för ett varumärke. Syftet har således två olika delar, en beskrivande och en förklarande del.
Konceptuellt ramverk: De konceptuella ramverket är baserat på en förundersökning där marknadschefer i tre organisationer intervjuats, information hämtad från Google samt teori från olika forskare och skribenter inom ämnet. Studiens andra kapitel innehåller därav material från förundersökningen, Google-granskningen och teori kombinerat. Här presenteras även studiens hypoteser.

Metod: Studien är utformad... (More)
Syfte: Studien avser att beskriva teorin inom området och hur arbetet med varumärkesplattformar fungerar i praktiken, för att vidare undersöka och förklara hur olika processer och beståndsdelar inom varumärkesplattformar skapar önskade effekter för ett varumärke. Syftet har således två olika delar, en beskrivande och en förklarande del.
Konceptuellt ramverk: De konceptuella ramverket är baserat på en förundersökning där marknadschefer i tre organisationer intervjuats, information hämtad från Google samt teori från olika forskare och skribenter inom ämnet. Studiens andra kapitel innehåller därav material från förundersökningen, Google-granskningen och teori kombinerat. Här presenteras även studiens hypoteser.

Metod: Studien är utformad efter ett kvantitativt och beskrivande format. För att formuleringen av studiens syfte skulle bli legitim, gjordes en förundersökning med tre organisationer. Den empiriska datan samlades in genom en enkät som skickades ut till marknadschefer i organisationer verksamma i Skåne. Enkäten är bearbetad och utformad efter utvalda teoretiska referensramar för att skapa en förstärkt legitimitet.

Resultat/Analys: Resultatet från enkäten ligger till grund för studiens data, som i samma kapitel även analyseras. Här presenteras mätvärden gjorda med SPSS för att ge möjlighet att undersöka vilka mätvärden som visar på signifikanta samband, men även kunna anta alternativt förkasta studiens hypoteser.
Diskussion: Studiens resultat och analys mynnar ut i diskussionskapitlet där tankar och funderingar presenteras. Kapitlet är uppdelat i praktisk- och teoretisk diskussion utifrån problembakgrunden som presenterats i början av studien. Avslutningsvis presenteras möjligheter och förslag till vidare forskning. (Less)
Popular Abstract
Purpose: This paper is aimed to describe how the creation of brand platforms works in practice, to further examine and explain how different processes and elements within brand platform work creates desired effects to a brand. Therefore, the purpose has two aspects, one descriptive and one explanatory.

Conceptual framework: The framework is based on a preliminary investigation, including three interviews and research from Google. Furthermore, the study is based of relevant theory written by scientists and authors that are familiar of the subject. Finally, this chapter also presents all the study’s hypotheses.
Methodology: The study is based on a quantitatively and describing format. In order to secure the legitimacy of the study’s... (More)
Purpose: This paper is aimed to describe how the creation of brand platforms works in practice, to further examine and explain how different processes and elements within brand platform work creates desired effects to a brand. Therefore, the purpose has two aspects, one descriptive and one explanatory.

Conceptual framework: The framework is based on a preliminary investigation, including three interviews and research from Google. Furthermore, the study is based of relevant theory written by scientists and authors that are familiar of the subject. Finally, this chapter also presents all the study’s hypotheses.
Methodology: The study is based on a quantitatively and describing format. In order to secure the legitimacy of the study’s purpose, a preliminary investigation were conducted. The empirical material used in the study is collected from a survey offered and answered by marketing managers from different organisations in Scania County. The survey is particularly based on older theoretical work to create a legitimacy.

Empirical foundation/Analyse: The result from the survey is the underlying empirical foundation in this study. The data from the survey are analysed in this chapter using the statistical program SPSS and are presented in different tables. This chapter also confirms or rejects the study’s hypotheses.

Discussion: The results of the study is concluded in the last chapter which focuses on discussion. The chapter initially presents practical discussion and thereafter a theoretical discussion. Lastly, further opportunities concerning the subject and additional proposals for future research is presented. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Nilsson, Christoffer LU ; Weber, Isabell LU and Harrysson, Hampus LU
supervisor
organization
course
FEKH29 20191
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Brand Platform, Brand Identity, Brand elements, Brand guidelines, Brand Handbook Varumärkesplattform, Varumärke, Varumärkesstrategi, Beståndsdelar, Varumärkesarbete
language
Swedish
id
8987652
date added to LUP
2019-07-29 10:30:26
date last changed
2019-07-29 14:58:38
@misc{8987652,
  abstract     = {{Syfte: Studien avser att beskriva teorin inom området och hur arbetet med varumärkesplattformar fungerar i praktiken, för att vidare undersöka och förklara hur olika processer och beståndsdelar inom varumärkesplattformar skapar önskade effekter för ett varumärke. Syftet har således två olika delar, en beskrivande och en förklarande del.
Konceptuellt ramverk: De konceptuella ramverket är baserat på en förundersökning där marknadschefer i tre organisationer intervjuats, information hämtad från Google samt teori från olika forskare och skribenter inom ämnet. Studiens andra kapitel innehåller därav material från förundersökningen, Google-granskningen och teori kombinerat. Här presenteras även studiens hypoteser.

Metod: Studien är utformad efter ett kvantitativt och beskrivande format. För att formuleringen av studiens syfte skulle bli legitim, gjordes en förundersökning med tre organisationer. Den empiriska datan samlades in genom en enkät som skickades ut till marknadschefer i organisationer verksamma i Skåne. Enkäten är bearbetad och utformad efter utvalda teoretiska referensramar för att skapa en förstärkt legitimitet.

Resultat/Analys: Resultatet från enkäten ligger till grund för studiens data, som i samma kapitel även analyseras. Här presenteras mätvärden gjorda med SPSS för att ge möjlighet att undersöka vilka mätvärden som visar på signifikanta samband, men även kunna anta alternativt förkasta studiens hypoteser.
Diskussion: Studiens resultat och analys mynnar ut i diskussionskapitlet där tankar och funderingar presenteras. Kapitlet är uppdelat i praktisk- och teoretisk diskussion utifrån problembakgrunden som presenterats i början av studien. Avslutningsvis presenteras möjligheter och förslag till vidare forskning.}},
  author       = {{Nilsson, Christoffer and Weber, Isabell and Harrysson, Hampus}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Varumärkesplattform - substans eller ytlig glans?}},
  year         = {{2019}},
}