Att uttala eller inte uttala: En kvalitativ studie i utbildningsvetenskap om elevers förmåga att uttala ord på engelska
(2019) ÄKPN03 20191Educational Sciences
- Abstract (Swedish)
- Uttal i det engelska språket är inte alltid det lättaste för alla elever. Det som påverkas elevernas uttal är i vissa fall vilket modersmål de talar, och givetvis hur länge de har studerat engelska, samt hur mycket de har blivit exponerade för språket tidigare. De frågor som jag har ställt är om det finns fördelar med att kunna fler språk och om de fler språken påverkar elevers uttal i engelska, samt om de i sådana fall använder sig av ett konsekvent engelskt uttal eller inte. De språk som har varit i fokus i studien har varit naturligtvis engelska och svenska, men även polska, arabiska, persiska och vietnamesiska, då dessa språk är de mest representerade på skolan jag gjorde studien på talar dessa språk. Det jag har undersökt är hur... (More)
- Uttal i det engelska språket är inte alltid det lättaste för alla elever. Det som påverkas elevernas uttal är i vissa fall vilket modersmål de talar, och givetvis hur länge de har studerat engelska, samt hur mycket de har blivit exponerade för språket tidigare. De frågor som jag har ställt är om det finns fördelar med att kunna fler språk och om de fler språken påverkar elevers uttal i engelska, samt om de i sådana fall använder sig av ett konsekvent engelskt uttal eller inte. De språk som har varit i fokus i studien har varit naturligtvis engelska och svenska, men även polska, arabiska, persiska och vietnamesiska, då dessa språk är de mest representerade på skolan jag gjorde studien på talar dessa språk. Det jag har undersökt är hur elever uttalar ord på engelska utifrån sina egna förkunskaper, och på så sätt kunna ge förslag till framtida engelsklärare vad de ska tänka på vid undervisning i det engelska språket. Svaren jag fann var att det fanns både för- och nackdelar med att kunna flera språk, eftersom det påverkar elevers uttal. Ord som liknar varandra kan skapa förvirring, men liknande ljud är lättare att producera. Att ha en konsekvent engelsk dialekt är något eleverna har svårigheter för då de blandar mellan brittiskengelska och amerikansk-engelska. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8988778
- author
- Andersson, Alexandra LU
- supervisor
- organization
- course
- ÄKPN03 20191
- year
- 2019
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Uttal, fonetik, dialekter, engelska, svenska, polska, arabiska, persiska, vietnamesiska, utbildning, uttalsövningar
- language
- Swedish
- id
- 8988778
- date added to LUP
- 2020-11-26 13:55:08
- date last changed
- 2020-11-26 13:55:08
@misc{8988778, abstract = {{Uttal i det engelska språket är inte alltid det lättaste för alla elever. Det som påverkas elevernas uttal är i vissa fall vilket modersmål de talar, och givetvis hur länge de har studerat engelska, samt hur mycket de har blivit exponerade för språket tidigare. De frågor som jag har ställt är om det finns fördelar med att kunna fler språk och om de fler språken påverkar elevers uttal i engelska, samt om de i sådana fall använder sig av ett konsekvent engelskt uttal eller inte. De språk som har varit i fokus i studien har varit naturligtvis engelska och svenska, men även polska, arabiska, persiska och vietnamesiska, då dessa språk är de mest representerade på skolan jag gjorde studien på talar dessa språk. Det jag har undersökt är hur elever uttalar ord på engelska utifrån sina egna förkunskaper, och på så sätt kunna ge förslag till framtida engelsklärare vad de ska tänka på vid undervisning i det engelska språket. Svaren jag fann var att det fanns både för- och nackdelar med att kunna flera språk, eftersom det påverkar elevers uttal. Ord som liknar varandra kan skapa förvirring, men liknande ljud är lättare att producera. Att ha en konsekvent engelsk dialekt är något eleverna har svårigheter för då de blandar mellan brittiskengelska och amerikansk-engelska.}}, author = {{Andersson, Alexandra}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Att uttala eller inte uttala: En kvalitativ studie i utbildningsvetenskap om elevers förmåga att uttala ord på engelska}}, year = {{2019}}, }