Det tecknade jaget : gymnasieelvers tolkningar, upplevelser och diskussioner av grafiska självbiografier ur ett normkritiskt perspektiv
(2019) ÄSVM92 20191Joint Faculties of Humanities and Theology
Educational Sciences
Swedish
- Abstract (Swedish)
- Föreliggande studie syftade till att undersöka hur de två grafiska självbiografierna Festens charmigaste tjej (2018) och Var ska jag lägga mitt huvud? (2015) upplevs och tolkas av gymnasieelever samt vilka normer som upptäcktes och hur de reagerade på dem. Vi samlade in vårt material genom aktionsforskning som innebar tre undervisningspass och tre gruppintervjuer. Materialet analyserades sedan utifrån El Refaies och Ernsts berättarstrategier samt Tengbergs läsarter. Studien visade att eleverna upplevde grafiska självbiografier som ett tilltalande medium i och med det självbiografiska samt dess text- och bildförhållande. Vidare visade studien att normer kopplade till genus, sexualitet, klass, etnicitet och nationalitet och mer specifikt... (More)
- Föreliggande studie syftade till att undersöka hur de två grafiska självbiografierna Festens charmigaste tjej (2018) och Var ska jag lägga mitt huvud? (2015) upplevs och tolkas av gymnasieelever samt vilka normer som upptäcktes och hur de reagerade på dem. Vi samlade in vårt material genom aktionsforskning som innebar tre undervisningspass och tre gruppintervjuer. Materialet analyserades sedan utifrån El Refaies och Ernsts berättarstrategier samt Tengbergs läsarter. Studien visade att eleverna upplevde grafiska självbiografier som ett tilltalande medium i och med det självbiografiska samt dess text- och bildförhållande. Vidare visade studien att normer kopplade till genus, sexualitet, klass, etnicitet och nationalitet och mer specifikt tvåsamhet, kropp, utanförskap, kultur, identitet och utseende genom de särskilda berättarstrategierna blev tydliga för eleverna. Således kunde normernas orsaker och konsekvenser diskuteras och ifrågasättas. Studien visade också att det tecknade jaget hade inflytande på eleverna då de relaterade och förstod karaktärernas situation och känslor. Därigenom kunde eleverna utveckla djupare självinsikt och förståelse för andra människors erfarenheter. (Less)
- Popular Abstract
- The aim of this study was to investigate how the two autobiographical comics Festens charmigaste tjej (2018) and Var ska jag lägga mitt huvud? (2015) were experienced and interpreted by high school students, as well as which norms they discovered, and how they reacted to them. We gathered data through action research that involved three lessons and three group interviews. The material was analyzed through the use of El Refaie’s and Ernst’s narrative strategies, along with Tengberg’s ways of separating different forms of reading. The study showed that pupils viewed autobiographical comics as an attractive medium because of its autobiographical form, and the relationship between words and images. Furthermore, the study showed that norms... (More)
- The aim of this study was to investigate how the two autobiographical comics Festens charmigaste tjej (2018) and Var ska jag lägga mitt huvud? (2015) were experienced and interpreted by high school students, as well as which norms they discovered, and how they reacted to them. We gathered data through action research that involved three lessons and three group interviews. The material was analyzed through the use of El Refaie’s and Ernst’s narrative strategies, along with Tengberg’s ways of separating different forms of reading. The study showed that pupils viewed autobiographical comics as an attractive medium because of its autobiographical form, and the relationship between words and images. Furthermore, the study showed that norms related to gender, sexuality, class, ethnicity, nationality, and more specifically, twosomeness, body, alienation, culture, identity, and appearance became explicit through narrative strategies that are influenced by specific key conventions. The causes and consequences of the norms could therefore be discussed and questioned by pupils. It was also determined that the depicted self had an impact on the pupils, as they identified with the characters and understood their situations and feelings. Through this, the pupils developed more self awareness and a deeper understanding of other people’s experiences. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8994454
- author
- Andersson, Elin LU and Larsson, Maike LU
- supervisor
-
- Bibi Jonsson LU
- organization
- course
- ÄSVM92 20191
- year
- 2019
- type
- H2 - Master's Degree (Two Years)
- subject
- keywords
- grafiska självbiografier, normer, berättarstrategier, litteraturundervisning, svenska språket, gymnasieskolan
- language
- Swedish
- id
- 8994454
- date added to LUP
- 2019-09-09 14:46:00
- date last changed
- 2019-09-09 14:46:00
@misc{8994454, abstract = {{Föreliggande studie syftade till att undersöka hur de två grafiska självbiografierna Festens charmigaste tjej (2018) och Var ska jag lägga mitt huvud? (2015) upplevs och tolkas av gymnasieelever samt vilka normer som upptäcktes och hur de reagerade på dem. Vi samlade in vårt material genom aktionsforskning som innebar tre undervisningspass och tre gruppintervjuer. Materialet analyserades sedan utifrån El Refaies och Ernsts berättarstrategier samt Tengbergs läsarter. Studien visade att eleverna upplevde grafiska självbiografier som ett tilltalande medium i och med det självbiografiska samt dess text- och bildförhållande. Vidare visade studien att normer kopplade till genus, sexualitet, klass, etnicitet och nationalitet och mer specifikt tvåsamhet, kropp, utanförskap, kultur, identitet och utseende genom de särskilda berättarstrategierna blev tydliga för eleverna. Således kunde normernas orsaker och konsekvenser diskuteras och ifrågasättas. Studien visade också att det tecknade jaget hade inflytande på eleverna då de relaterade och förstod karaktärernas situation och känslor. Därigenom kunde eleverna utveckla djupare självinsikt och förståelse för andra människors erfarenheter.}}, author = {{Andersson, Elin and Larsson, Maike}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Det tecknade jaget : gymnasieelvers tolkningar, upplevelser och diskussioner av grafiska självbiografier ur ett normkritiskt perspektiv}}, year = {{2019}}, }