Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Design av ärendehanteringssystem för skilda målgrupper

Sakurai, Elin LU and Jernsax, Maria LU (2019) MAMM01 20191
Ergonomics and Aerosol Technology
Abstract (Swedish)
När man skapar en produkt är det inte ovanligt att olika målgrupper ska använda produkten. Detta medför att målgrupperna kommer att ha olika erfarenheter, och därmed riskera att skapa olika konceptuella modeller av produkten. Men en inkorrekt konceptuell modell kommer skapa inkorrekt beteende, därför behöver man se till de olika erfarenheterna och därifrån skapa en entydig lösning. Syftet med examensarbetet var att undersöka alternativ design för en redan existerande produkt, en produkt för ärendehantering, och därigenom undersöka den konceptuella modellens roll i en användares tolkning av en produkt. I detta examensarbete redogör vi för hur man kan utnyttja dynamiken i digitala produkter för att anpassa efter olika behov samt hur viktigt... (More)
När man skapar en produkt är det inte ovanligt att olika målgrupper ska använda produkten. Detta medför att målgrupperna kommer att ha olika erfarenheter, och därmed riskera att skapa olika konceptuella modeller av produkten. Men en inkorrekt konceptuell modell kommer skapa inkorrekt beteende, därför behöver man se till de olika erfarenheterna och därifrån skapa en entydig lösning. Syftet med examensarbetet var att undersöka alternativ design för en redan existerande produkt, en produkt för ärendehantering, och därigenom undersöka den konceptuella modellens roll i en användares tolkning av en produkt. I detta examensarbete redogör vi för hur man kan utnyttja dynamiken i digitala produkter för att anpassa efter olika behov samt hur viktigt det är att visualisera syftet för, och då vad man ska göra, i produkten. Eftersom anpassning efter flera målgrupper ofta är ett behov hos många offentliga produkter tror vi att denna rapport kan användas för att se hur man med en användarcentrerad process kan arbeta för bättre förståelse och bättre anpassning.

Denna rapport förklarar de designiterationer och designval som formade slutresultatet. Även den teoretiska bakgrunden för arbetet presenteras samt en sammanfattande analys av arbetet i stort. Rapporten avslutas med idéer för framtida utveckling och en slutsats. (Less)
Abstract
When creating a product, it is not unusual that a wide variety of users from different target groups will use the product. This entails that different target groups bring different experiences, and consequently risks to create different conceptual models of the product. An incorrect conceptual model will create incorrect behavior, therefore one needs to address the wide variety of experience and thence create an unambiguous solution. The purpose of this thesis was to explore alternative design for an existing product; a product for case management, and thereby examine the conceptual model's role for the users interpretation of a product. This thesis discloses how one can utilize the dynamic of digital products to adapt to different needs... (More)
When creating a product, it is not unusual that a wide variety of users from different target groups will use the product. This entails that different target groups bring different experiences, and consequently risks to create different conceptual models of the product. An incorrect conceptual model will create incorrect behavior, therefore one needs to address the wide variety of experience and thence create an unambiguous solution. The purpose of this thesis was to explore alternative design for an existing product; a product for case management, and thereby examine the conceptual model's role for the users interpretation of a product. This thesis discloses how one can utilize the dynamic of digital products to adapt to different needs and how important it is to visualize the purpose, and what to do, in the product. Since adaptation to different target groups frequently is needed for public products, we believe that this report can be used to see how one, with a user centered process, can work for a better understanding and better adaptation.

This paper explains the design iterations and choices that shaped the end result. The theoretical background for the project is presented in a conclusive analysis of the the process. The paper concludes with a summary as well as ideas for future development. (Less)
Popular Abstract (Swedish)
För att kommunikationen mellan två parter ska fungera problemfritt krävs det att de kan mötas på samma nivå. Men hur skapar man en digital lösning som ger parterna samma förutsättningar?
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Sakurai, Elin LU and Jernsax, Maria LU
supervisor
organization
course
MAMM01 20191
year
type
H2 - Master's Degree (Two Years)
subject
keywords
användarcentrerad process, ärendebaserad verksamhet, användbarhetsutvärdering, användarupplevelse (UX), visualisering
language
Swedish
id
8995476
date added to LUP
2019-09-23 15:37:20
date last changed
2019-09-23 15:37:20
@misc{8995476,
  abstract     = {{When creating a product, it is not unusual that a wide variety of users from different target groups will use the product. This entails that different target groups bring different experiences, and consequently risks to create different conceptual models of the product. An incorrect conceptual model will create incorrect behavior, therefore one needs to address the wide variety of experience and thence create an unambiguous solution. The purpose of this thesis was to explore alternative design for an existing product; a product for case management, and thereby examine the conceptual model's role for the users interpretation of a product. This thesis discloses how one can utilize the dynamic of digital products to adapt to different needs and how important it is to visualize the purpose, and what to do, in the product. Since adaptation to different target groups frequently is needed for public products, we believe that this report can be used to see how one, with a user centered process, can work for a better understanding and better adaptation.

This paper explains the design iterations and choices that shaped the end result. The theoretical background for the project is presented in a conclusive analysis of the the process. The paper concludes with a summary as well as ideas for future development.}},
  author       = {{Sakurai, Elin and Jernsax, Maria}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Design av ärendehanteringssystem för skilda målgrupper}},
  year         = {{2019}},
}