Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Marknadsföringsetik - inte helt utan problematik

Sovré, Elias LU ; Bäcklin, Rebecka LU and Lindgren, Frida LU (2019) FEKH29 20192
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Examensarbetets titel: Marknadsföringsetik - inte helt utan problematik - En kvalitativ studie om hur byråer i marknadsföringsbranschen hanterar etiskt beslutsfattande i traditionella och digitala medier.
Seminariedatum: 2020-01-16
Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng
Författare: Rebecka Bäcklin, Frida Lindgren, Elias Sovre
Handledare: Burak Tunca
Nyckelord: Etik, marknadsföring, digitala medier, traditionella medier, beslutsfattande
Syfte: Studiens syfte är att undersöka vad byråer inom marknadsföringsbranschen tar hänsyn till vid etiskt beslutsfattande och hur det skiljer sig mellan traditionella och digitala medier.

Metod: En kvalitativ multipel fallstudie har utförts med ett... (More)
Examensarbetets titel: Marknadsföringsetik - inte helt utan problematik - En kvalitativ studie om hur byråer i marknadsföringsbranschen hanterar etiskt beslutsfattande i traditionella och digitala medier.
Seminariedatum: 2020-01-16
Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng
Författare: Rebecka Bäcklin, Frida Lindgren, Elias Sovre
Handledare: Burak Tunca
Nyckelord: Etik, marknadsföring, digitala medier, traditionella medier, beslutsfattande
Syfte: Studiens syfte är att undersöka vad byråer inom marknadsföringsbranschen tar hänsyn till vid etiskt beslutsfattande och hur det skiljer sig mellan traditionella och digitala medier.

Metod: En kvalitativ multipel fallstudie har utförts med ett hermeneutiskt-fenomenologiskt förhållningssätt. Studiens forskningsansats är abduktiv. Analysen bygger på primärdata som har samlats in genom semistrukturerade intervjuer.

Teoretiska perspektiv: Tre teorier har använts. Dessa är Contingency Model for Understanding Ethical Decision Making in Marketing, The Marketing Ethics Continuum och Establishment of Organizational Ethical Systems.

Empiri: Empirin består av svar från telefonintervjuer med fem respondenter som besitter en beslutsfattande roll från fem byråer inom marknadsföringsbranschen. Samtliga respondenter och byråer är anonyma och benämns därför med olika färger.

Resultat: Det är flera faktorer som spelar in vid etiskt beslutsfattande. Beslutsfattande påverkas av individuella värderingar och attityder, differentiell association och företagspolicys. Byråerna tar främst hänsyn till konsumentens intressen, men även till producentens intresse. Lagar och riktlinjer är mer komplicerade att tolka inom digitala medier jämfört med traditionella medier. (Less)
Popular Abstract
Title: Marketing ethics - not entirely without problematics - A qualitative study of how agencies in the marketing industry handle ethical decision making in traditional and digital media.

Seminar date: 2020-01-16

Course: FEKH29, Business Administration: Bachelor Degree Project in Marketing
Undergraduate Level, 15 University Credit Points

Authors: Rebecka Bäcklin, Frida Lindgren, Elias Sovré

Authors: Rebecka Bäcklin, Frida Lindgren, Elias Sovré

Key words: Ethics, marketing, digital media, traditional media, decision making

Purpose: The purpose of this study is to examine what agencies in the marketing industry take into account in ethical decision making and how this differs between traditional and digital media.

... (More)
Title: Marketing ethics - not entirely without problematics - A qualitative study of how agencies in the marketing industry handle ethical decision making in traditional and digital media.

Seminar date: 2020-01-16

Course: FEKH29, Business Administration: Bachelor Degree Project in Marketing
Undergraduate Level, 15 University Credit Points

Authors: Rebecka Bäcklin, Frida Lindgren, Elias Sovré

Authors: Rebecka Bäcklin, Frida Lindgren, Elias Sovré

Key words: Ethics, marketing, digital media, traditional media, decision making

Purpose: The purpose of this study is to examine what agencies in the marketing industry take into account in ethical decision making and how this differs between traditional and digital media.

Methodology: A qualitative multiple case study has been conducted with a hermeneutic phenomenological approach. The research approach of this study is abductive. The analysis is based on primary data that has been collected through semi-structured interviews.

Theoretical perspectives: Three theories have been used. These are Contingency Model for Understanding Ethical Decision Making in Marketing, The Marketing Ethics Continuum and Establishment of Organizational Ethical Systems.

Empirical foundation: The empirics consist of answers from phone interviews with five respondents with decision making authority from five agencies in the marketing industry. All respondents and agencies are anonymous and are therefore referred to as different colors.


Conclusions: There are several factors relevant to ethical decision making. Decision making is affected by individual values and attitudes, differential association and corporate policies. The agencies substantially take consumer interests into account, while still considering producer interests. Legislation and guidelines are more complicated to interpret in digital media compared to traditional media. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Sovré, Elias LU ; Bäcklin, Rebecka LU and Lindgren, Frida LU
supervisor
organization
course
FEKH29 20192
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Etik, marknadsföring, digitala medier, traditionella medier, beslutsfattande
language
Swedish
id
9004567
date added to LUP
2020-02-13 13:41:00
date last changed
2020-02-13 13:41:00
@misc{9004567,
  abstract     = {{Examensarbetets titel: Marknadsföringsetik - inte helt utan problematik - En kvalitativ studie om hur byråer i marknadsföringsbranschen hanterar etiskt beslutsfattande i traditionella och digitala medier.
Seminariedatum: 2020-01-16
Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng 
Författare: Rebecka Bäcklin, Frida Lindgren, Elias Sovre 
Handledare: Burak Tunca
Nyckelord: Etik, marknadsföring, digitala medier, traditionella medier, beslutsfattande
Syfte: Studiens syfte är att undersöka vad byråer inom marknadsföringsbranschen tar hänsyn till vid etiskt beslutsfattande och hur det skiljer sig mellan traditionella och digitala medier.

Metod: En kvalitativ multipel fallstudie har utförts med ett hermeneutiskt-fenomenologiskt förhållningssätt. Studiens forskningsansats är abduktiv. Analysen bygger på primärdata som har samlats in genom semistrukturerade intervjuer.

Teoretiska perspektiv: Tre teorier har använts. Dessa är Contingency Model for Understanding Ethical Decision Making in Marketing, The Marketing Ethics Continuum och Establishment of Organizational Ethical Systems.

Empiri: Empirin består av svar från telefonintervjuer med fem respondenter som besitter en beslutsfattande roll från fem byråer inom marknadsföringsbranschen. Samtliga respondenter och byråer är anonyma och benämns därför med olika färger.

Resultat: Det är flera faktorer som spelar in vid etiskt beslutsfattande. Beslutsfattande påverkas av individuella värderingar och attityder, differentiell association och företagspolicys. Byråerna tar främst hänsyn till konsumentens intressen, men även till producentens intresse. Lagar och riktlinjer är mer komplicerade att tolka inom digitala medier jämfört med traditionella medier.}},
  author       = {{Sovré, Elias and Bäcklin, Rebecka and Lindgren, Frida}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Marknadsföringsetik - inte helt utan problematik}},
  year         = {{2019}},
}